Skrevet af den

Værdien af sociale medier

Nok hævder mange virksomheder, at de er klar over det potentiale, som de sociale medier kan udløse. Alligevel er de sociale medier i vid udstrækning fortsat forvist til hjørnekontoret i danske virksomheder. Har I bevidst eller ubevidst også forvist de sociale medier til et hjørne af virksomheden, så læs videre her.

Dem der endnu ikke benytter sig af sociale medier, kan typisk grupperes som

  • Dem der ikke ved ret meget om sociale medier
  • Dem der er interesserede, men ikke ved, hvordan man bruger det
  • Dem der ikke tror på den værdi og de fordele, som virksomheden gennem sociale medier kan opnå

Og så er der selvfølgelig en række niche B2B-virksomheder, der kan have svært ved at få glæde af de sociale medier. F.eks. en mindre virksomhed, der lever af at levere fjedre til høstmaskiner.

Men for at vende tilbage til det sidste punkt i listen ovenfor, så er sociale medier meget mere end en sjov måde at micro-blogge og reklamere på. Den største og måske mest udbredte misforståelse er, at sociale medier bruges til at fortælle verden, hvad man fik til morgenmad.

Sociale medier er marketing, kundeservice, PR og salg i én samlet pakke. Det er hurtig kommunikation direkte med målgruppen, der i øvrigt forventer, at kontakt kan etableres gennem de sociale medier. Ignoreres alt dette, kan det efterlade store huller hos din mere tilbageholdende gruppe af potentielle kunder og deres holdning til jeres brand.

Infosplat 1 og 2

Hvordan skaber de sociale medier salg i din virksomhed?

Jo flere likes, followers, fans og interesserede, du kan samle,  jo hurtigere spredes ordet om din virksomhed, dine produkter eller services. Skal man starte et sted, er Facebook en oplagt måde at invitere potentielle kunder ind i din virksomhed eller ind på din hjemmeside, for at se, hvad du kan tilbyde.

Med en social medie strategi har du et ekstremt værdifuldt værktøj til at øge opmærksomheden og troværdigheden omkring dit brand. Troværdighed skaber tryghed, tryghed skaber tilbagevendende kunder og dermed salg.

Infosplat 3 and 4

Et typisk Facebook konverteringsscenario kan se ud som følger:

  1. En kunde ’synes godt om’ jeres side
  2. Kunden interagerer med applikationer eller følger med i updates, billeder og tilbud – Mange af disse peger på jeres website
  3. Kunden bliver mere vandt med jeres produkter og jeres services via Facebook siden og jeres website
  4. Jeres hjemmeside laver størstedelen af det ’tunge arbejde’ og konverterer besøgende til salg

Infosplat 5 and 6

Brugen af sociale medier er uden tvivl hastigt stigende og sociale medier rummer et enormt potentiale, når det gælder reklame, dialog og samarbejde. Der kan med den rette strategi være mange gevinster ved brug af social medie kanaler. Du får muligheden for at invitere dine kunder ind i din virksomhed og udnævne dem som medspillere eller måske endda deciderede fortalere. Derved skaber kunderne merværdi, idet de skaber indhold, der er relateret til din virksomhed. Det kan f.eks. være i form af markedsføring og reklame, brugervejledning og support eller idéer og nyttig viden.

Selvom man kan engagere kunder og potentielle kunder online, skal man dog ikke tro, at det lader sig gøre helt uden omkostninger. Det kræver tid og især stor opmærksomhed, hvis disse gevinster skal høstes. Alligevel skal I undgå at være en af de virksomheder, der anerkender de sociale medier, men alligevel ikke udnytter dem. Walk the walk.