Skrevet af den

Uvurderlig markedsføring med en Facebook julekalender app

De fleste virksomheder ved efterhånden, hvor vigtigt det er at være synlig på Facebook. Men de samme virksomheder ved ikke altid, hvordan man bedst synliggør og markedsfører sig på Facebook. Det kan naturligvis gøres via reklamer – men en langt mere effektiv og økonomisk rentabel måde at markedsføre virksomheden via Facebook på, kan være ved at lade brugerne deltage i konkurrencer. Og hvornår er det mere oplagt end netop nu, hvor vi nærmer os julen?

Facebook statistik for Danmark

Ifølge Facebooks egen statistik er der næsten 2,8 millioner Facebook-brugere i Danmark. Opdelt i nogle hurtige segmenter, så udgør alene aldersgruppen 18-50-årrige 2 millioner brugere og de 14-30-årrige næsten 1,6 millioner.  Med andre ord, så findes der næppe en meget større, og nemt tilgængelig, indgangsvinkel til over halvdelen af den danske befolkning.

Kilde: Facebook.com

Hvordan opbygger og markedsfører man en Facebook konkurrence?

Det kan gøres via en Facebook App, hvor man vha. Facebooks API programmerer en side på Facebook, som lader sig dybt integrere med Facebooks brugerdatabase. Således er det f.eks. muligt intelligent at bruge de informationer, som Facebook lagrer om deres brugere – dvs. køn, alder, bopæl mm. Når brugeren har taget dit app i brug, har du ydermere adgang til at poste indhold på både brugerens og brugerens venners væg.

Et eksempel på hvordan det vil se ud på brugerens Facebook-væg

En Facebook App giver derved mulighed for at få optimal synlighed og markedsføring af netop dit brand/produkt overfor netop din målgruppe. Selve markedsføringen foregår ved, at man først giver brugerne lov til at deltage i Facebook-konkurrencen, når de har “Synes godt om” virksomhedens konkurrence/hjemmeside ved at klikke på en “Synes godt om” knap. Når brugerene gør dette, får de automatisk adgang til konkurrencen, og samtidig postes der eventuelt på deres Facebook-væg en tekst, der f.eks. siger “Mads synes godt om Makeables julekonkurrence”. Fordelen ved denne opbygning er, at samme budskab samtidig eksponeres for samtlige af den pågældende brugeres venner på Facebook. På denne måde kan Facebooks virale potentiale til at markedsføre konkurrencen og i sidste ende virksomhedens produkt/brand udnyttes til fulde.

Hvorfor lave en Facebook julekonkurrence?

Det oplagte ved en julekonkurrence er, at det er tale om en afgrænset periode, hvor du som virksomhed har en undskylding/anledning til at sende informationer ud dagligt – fra 1. til 24. december. Ligeledes vil brugerne også ofte være mere modtagelige over for at deltage dagligt, når det er tydeligt, at der er tale om en begrænset periode.

UPDATE: En anden stor fordel ved en konkurrence er, at det kan skabe utroligt mange likes (venner) på kort tid. Ved at lade disse likes gå til selve virksomhedens Facebook side og ikke konkurrencen kan man som virksomhed bruge disse likes til senere markedsføring.

Lad os udvikle dit Facebook App

Kunne du tænke dig at høre mere om mulighederne ved Facebook for netop din virksomhed, så kontakt os for en uforpligtende snak.