Skrevet af den

Scroller brugere på websites? Ja.

Én af de mest sejlivede usability-myter er, at brugere ikke scroller, og at indhold der er placeret længere nede på siden, er spild af tid og energi. Myten har sin oprindelse for ikke mindre end 17 år siden, hvor blandt andre Jacob Nielsen i 1994 slog fast, at folk ikke scroller. I dag – her 17 år senere – scroller folk. Det betyder ikke, at du ikke skal prioritere dit indhold. Men det betyder heller ikke, at du skal mase det hele sammen i toppen af siden.

Lad os sætte det lidt perspektiv.

TIME Magazine Cover 1994

TIME Magazine Cover 1994

I 1994 kørte man Windows 3.11 og besøgte websites i Netscape Navigator 1.0 på sin 75MHz PC. Internettet bestod af i alt 10.022 websites og TIME Magazine kørte en forside af bladet med overskriften The strange new world of the Internet.

Det var en helt anden tid, hvor hardware og software i den grad var nyskabende og eksperimenterende. Langt de færreste havde regelmæssig adgang til internettet, hvis mest basale standarder endnu ikke var fasttømret (eller overhovedet opdaget).

Fra 1997 begyndte folk at scrolle

3 år efter Jacob Nielsen hævdede, at folk ikke scroller, fik scrollmusen sit gennembrud, hovedsagligt fordi Microsoft Office 97 nu understøttede scrollfunktionalitet. Samme år vendte Jacob Nielsen tilbage og hævdede, at folk nu faktisk scroller på websites. Myten om, at folk ikke scroller, burde altså have været kraftigt svækket allerede for ca. 14 år siden.

Og lige siden er der sket et hav af ting, som har betydet, at folk har vænnet sig til at scrolle:

  • Scrolling er muligt direkte på scrollmus, touchpad og via tastaturgenveje.
  • for 4-5 år siden skete der en eksplosion i antallet af wiki’er og blogs, som alle lægger op til scrolling.
  • De sociale medier byder på nærmest uendeligt lange sider med opdateringer.
  • Nyhedsmedierne benytter enormt lange websites.
  • Vi har vænnet os til lange sider og er blevet lynhurtige til at afkode, om man kan scrolle for at se mere indhold.

Over og under folden

Sammen med scrolling fik (og får) folden masser af opmærksomhed. Man siger, at det vigtigste indhold på siden skal placeres “over folden”. Udtrykket stammer fra aviserne, hvis vigtigste historie placeres øverst på forsiden, så avisen kan foldes og placeres i en aviskiosk og stadig sælge.

Folden er blevet et vigtigt koncept inden for webdesign, og selvom dens vigtighed (ligesom scrolling) ofter bliver stærkt overdrevet, skal man fortsat have foldens placering i baghovedet.

Hvordan skal jeg så strukturere mine sider?

Selvfølgelig er det stadig vigtigt at prioritere sit indhold – og at placere det vigtigste længst oppe. Det er klart, at jo længere oppe noget er placeret, jo mere bliver det set.

Men det betyder bare ikke, at indholdet under folden slet ikke ses. Og det betyder slet ikke, at du skal mase indholdet sammen i toppen af siden, så det hele er synligt i en opløsning på 1024 x 768px. Ej heller betyder det, at du overalt skal benytte fold ind/ud, eller i det hele taget lade folden sætte nogen særlig begrænsning.

Lad være med at bekymre dig så meget om folden, og om at man skal scrolle på dit site. Design overskuelige og tiltalende sider med masser af luft. Placer de vigtigste elementer øverst på siden sammen med en eventuel call-to-action. Sørg for ikke at have en horisontal bjælke (udfyldt med farve eller af whitespace) lige omkring folden, men benyt en opsætning som tydeligt indikerer, at der er mere indhold under folden.

Og glem ikke at der længst nede på siden – i footeren – også er et enormt potentiale for at fremhæve indhold, kontaktoplysninger eller give plads til let funktionalitet.

Læs mere

Står du fortsat med det ene ben i 1994, kan du læse meget mere om, at folk i dag faktisk scroller på livet løs:

Og sidst men ikke mindst