Skrevet af den

Sådan vælger du domæne på tværs af lande og sprog

ccTLD vs. gTLD

Har du styr på, om dit internationale website tydeligt er målrettet forskellige lande og sprog? Det skal være tydeligt for både brugerne og for Google, og det afgøres i høj grad af URL-strukturen.

Vi ser ofte, at virksomheder har behov for en hjemmeside på forskellige sprog som er målrettet forskellige lande.

Men hvordan bør man håndtere domænet, så det er tydeligt for både Google og brugeren, at der findes forskellige udgaver af websitet?

Én løsning er at arbejde med selvstændige domæner: minforretning.dk, mybusiness.co.uk og meingeschaeft.de. Udfordringen med denne løsning kan være, at det er besværligt at håndtere såvel indhold som kodebase på tværs af disse sites. Mere om det senere.

Google opdager selv sproget, men skal have hjælp til at fastslå landet

Det er vigtigt at vide, at Google udelukkende bruger synligt indhold på din side til at fastslå sproget. Den er ligeglad med, om du deklarerer sproget i kildekoden (gennem lang-attributter) Med andre ord: Google opdager selv, at en hjemmeside på engelsk.

Det betyder dog ikke, at du ikke skal hjælpe Google til at fastslå hvilket land, et website er målrettet imod.

F.eks. skal Google have hjælp til at vurdere, om en side på engelsk er relevant for England eller for USA.

Du skal altså hjælpe Google til, at dit amerikanske website bliver fundet af folk i USA, og dit engelske website bliver fundet af folk i England.

Valg af domæne: ccTLD vs. gTLD

For at hjælpe Google med dette, skal du beslutte hvordan du håndterer dine domæner. Der er følgende muligheder:

  • Landespecifikke topdomæner (ccTLD)
    Du kan vælge, at dine lande-sites skal bruge landets Top-Level Domain. I Danmark er vores Top-Level Domain .dk. Med denne løsning vil dine domæner f.eks. se således ud: minforretning.dk, mybusiness.co.uk og meingeschaeft.de
  • Ens topdomæner med underdomæner (gTLD)
    Eller du kan vælge at benytte et generisk Top-Level Domain, som ikke er målrettet et bestemt land, f.eks. .com, .net eller .org. Herudover vil du placere dine lande-sites enten som subdomains: fr.mybusiness.com eller som subfolders: mybusiness.com/fr.

Fordele ved landespecifikke topdomæner (ccTLD)

  • ccTLDTydelig geografisk målretning for både søgemaskiner og brugere
  • Høj CTR – brugere vil helst bruge websites med et domæne, der hører til deres land
  • Det er en smule nemmere at få gode rangeringer i det land, som domænet hører til, og du kan med fordel linke på tværs af sites.

Ulemper ved landespecifikke topdomæner (ccTLD)

  • Det kan være besværligt at vedligeholde, da du skal vedligeholde 3 forskellige websites – også på kodeniveau. Det er muligt at arbejde omkring dette.
  • Har du betaling på tværs af landesites, skal du skaffe indløsningsaftaler for hvert website
  • Der kan være strenge krav til ccTLD, f.eks. skal man i visse lande have bopæl / virksomhed for at kunne registrere domænet.

Fordele ved ens topdomæner med underdomæner (gTLD)

  • gTLDIndgående links til både hovedsite og landesites få gavn af hinandens indgående links
  • Det er nemmere (og dermed billigere) at vedligeholde og drifte sites, der ligger sammen i stedet for på forskellige Top-Level domæner.
  • Placeres dit lande-site som subdomain (fr.mybusiness.com) kan dette site ligge på en anden server. Dette kan i nogle tilfælde være ønskværdigt.

Ulemper ved ens topdomæner med underdomæner (gTLD)

  • Det er en smule sværere for brugeren at genkende den geografisk målretning ud fra webadressen – det er ikke så tydeligt som et ccTLD.
  • Bruger man subfolders (mybusiness.com/fr) skal det hele som udgangspunkt køre på samme server
  • Husk at hjælpe Google med at forstå, at dit website er målrettet mod et bestemt land. Dette gøres i værktøjet til “international målretning” mod lande i Search Console.

International målretning

Hjælp brugeren hvis den ender på et forkert site

Som Google selv skriver, så er “Geografisk målretning ikke en nøjagtig videnskab”.

Oversat betyder det vel, at ligesom du kan lave fejl, så kan Google vise mindre rigtige søgeresultater.

Derfor er det vigtigt at tænke på de brugere, der lander på den “forkerte” del af dit website. Normalt afhjælper man dette ved at inkludere en sprog- eller landevælger på alle sider.

Skal det være elegant, så sørg for at have en 1:1 sammenhæng mellem oversatte sider, så man nemt går fra den engelske udgave af en side, til den tyske.