Skrevet af den

Folketingsvalg = dyrere online annoncering

folketingsvalgetSmall

Jo flere der konkurrerer om de samme brugere, jo højere er prisen for at nå disse brugere. Det er derfor ikke utænkeligt, at det kommende folketingsvalg og Europa-Parlamentsvalg vil få prisen på online annoncering til at stige.

For 2 dage siden offentliggjorde Lars Løkke Rasmussen, at der er udskrevet folketingsvalg, til afholdelse 5. juni 2019. Dette sker samtidig med at der den 23.-26. maj 2019 er valg til Europa-Parlamentet.

I den kommende tid vil du derfor blive bombarderet med partiledermøder i fjernsynet, valgplakater på lygtepælene og selvfølgelig også valgrelaterede reklamer online og på de sociale medier.

Online annoncering er nemlig igennem de seneste år blevet en større og større del af de forskellige valgkampagner. F.eks. vurderes der at der vil blive brugt svimlende 3,3 milliarder amerikanske dollars på online annoncering til det amerikanske præsidentvalg i 2020.

Hvor meget de danske politikere forventes at bruge til folketingsvalget og Europa-Parlamentsvalget vides ikke, men flere partier har allerede været ude og udtale at de vil benytte sociale medier i stor stil.

Dyrere online annoncering for alle

Mange online annonceplatforme fungerer efter et auktionsprincip, som kort fortalt betyder, at jo flere der konkurrer om de samme brugere, jo dyrere er det at nå disse brugere.

Derfor er det overvejende sandsynligt at klikprisen for en hvilken som helst annonce på f.eks. Facebook vil blive væsentligere dyrere under valgkampagnen, end den samme klikpris vil være før og efter valget.

Stakkels Europa-Parlaments kandidater

Det er derfor heller ikke utænkeligt at EP-kandidaten – med det antageligt mindre annoncebudget i forhold til folketingskandidaterne – er kede af, at de to valgkampagner kommer til at ligge i overlappende perioder.

EP-kandidaten, som har satset stort på online markedsføring, vil nemlig højst sandsynligt få mindre eksponering til en dyrere pris, fordi der også skal være annonceplads til folketingskandidaterne og deres valgkamp.

Stakkels online annoncører

Hvis man er online annoncør og ens målgrupper indeholder de danske vælgere (Personer over 18 år), så vil man opleve det samme som EP-kandidaterne; nemlig at ens annoncer er dyrere end normalt og at rækkevidden er mindre.

Det kan derfor være en god ide at holde øje med sine annoncer tæt på Europaparlaments-valget og Folketingsvalget og måske helt pause sin annoncering i den periode.