Hvorfor er ASO relevant?
App Store Optimering er en fordanskning af App Store Optimization, som forkortet hedder ASO. ASO er helt forenklet en arbejdsproces, hvor målet er at øge synligheden af en app i App Store eller Google Play.
Undersøgelser viser, at rundt regnet 60% af alle apps bliver fundet via søgninger i de forskellige app stores. Dette betyder, at søgninger er den mest brugte metode til at finde og downloade nye apps. Med et udvalg på mere end 100.000 forskellige apps betyder det, at konkurrencen er enorm. Det er derfor yderst relevant at sikre, at ens app er synlig i disse søgninger.
Hvordan udføres ASO?
App Store Optimering bygger på mange af grundprincipperne fra traditionel søgemaskineoptimering, som eksempelvis at sikre, at de rigtige søgeord fremgår i præsentationen af app’en. Derudover spiller elementer som antallet af links til app’en, downloads af app’en og app’ens anmeldelser også en rolle i forhold til App Store Optimering. Ligeledes er et fangende app-ikon samt sigende skærmbilleder og videoer også relevante faktorer.
Makeables erfaring med ASO
I Makeable har vi arbejdet med ASO, siden vi udviklede den første app tilbage i 2011. Dengang eksisterede begrebet ASO dog endnu ikke. Teknikkerne bag og ikke mindst vigtigheden af at arbejde med ASO gælder stadig. I dag er det blot blevet endnu mere relevant at synliggøre ens app pga. den stigende konkurrence.
ASO er ikke svært. Erfaring er dog – som det også gælder for så meget andet – altafgørende, når man tester optimeringen og skal konkludere på, hvad der giver resultater. ASO er langt fra den eneste vej til succes og topplaceringer i App Store og Google Play, men det bør prioriteres, hvis man er ejer af en app.
Hvordan kommer man i gang med ASO?
Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe med at gøre din app mere synlig i App Store og/eller Google Play, så giv os et ring. Så fortæller vi gerne mere om vores fremgangsmåde, samt hvordan vi derigennem har skabt så gode resultater for vores kunder.
Interesseret?
Bliv ringet op af Mads
(CEO, partner)