Skrevet af den

Udvid virkeligheden med AR: Augmented Reality i Apps

Augmented Reality

Et af de helt store buzzwords inden for appudvikling er Augmented Reality (AR). Men hvilke muligheder giver det generelt – og har nogle af de apps, vi har udviklet her i Makeable AR potentiale? Læs med her og bliv klogere på brugen af AR i apps.

Augmented Reality er ikke en ny teknologi. Tværtimod har det eksisteret i mange år og et af de tidligste eksempler på AR kan findes tilbage i anden verdenskrig, hvor piloter kunne aflæse data på flyets forrude. Siden da har der været mange eksempler på AR, som denne infografik også viser.

AR i markedsføring

AR anvendes i dag i flere henseender. Til markedsføring anvendes AR som en metode til at forsøge at fange målgruppens flygtige øjne.

Eksempelvis anvender LEGO og IKEA augmented reality i deres apps, hvor afstanden mellem app og virkelighed udviskes, og hvor brugerne kan se og manipulere produkter for at få en meget livagtig oplevelse.

Se for eksempel denne video, hvor LEGO TECHNIC maskiner bygges for øjnene af tilskueren og kommer kørende ind på siden og demonstrerer sine funktioner.

Tilsvarende er Snapchat for nylig begyndt, at tilbyde sine betalende annoncører, at benytte sig af AR teknologien, så eksempelvis BMW kan reklamere for sine nye biler vha. AR. Her kan brugerne eksempelvis placere en splinterny BMW i sin egen indkørsel, “gå rundt om” den og betragte den fra alle sider.

App udvikling og Augmented Reality

Inden for app udvikling er AR for alvor blevet en mulighed. Også for mindre virksomheder med mindre budgetter end de to eksempler ovenfor. Google og Apple har nemlig arbejdet på at udvikle AR frameworks. Apples hedder ARKit og Googles ARCore. Med sådanne frameworks bliver AR-teknologierne langt mere tilgængelige for appudviklere verden over.

ARKit til iOS

Som vi skrev om i blogindlægget om iOS11, så introducerede Apple ARKit ved deres Keynote d. 12. september, hvor også iOS 11 og iPhone X blev præsenteret til stor glæde for Apple fans verden over.

Noget af det som ARKit tilbyder udviklerne, er den bagvedliggende teknologi, som er krævet for at kunne placere emner som en naturlig del af brugerens øvrige omgivelser. Dette opnås ved at ‘tracke’ enhedens placering og bevægelse for at opnå en forståelse for det miljø, der skal augmenteres.

For at kunne benytte AR teknologi kræver det, at ens Apple-enhed kører iOS 11 og har en bestemt processorchip – A9, A10 eller A11. Disse er tilstede i de følgende enheder, som dermed understøtter AR teknologien:

  • iPhone 6s og 6s Plus
  • iPhone 7 og 7 Plus
  • iPhone SE
  • iPad Pro (9.7, 10.5 eller 12.9) – første og anden generation
  • iPad (2017)
  • iPhone 8 og 8 Plus
  • iPhone X

Her kan du se et eksempel, hvor Twitter-bruger og iOS-udvikler Andrew Hart har eksperimenteret med ARKit. Her er det i samspil med et andet iOS framework, CoreLocation.

ARCore til Android

Googles ARCore SDK (Software Development Kit) blev lanceret ved eventet Google Developer Days i september.

Hidtil supporteres AR teknologi på Google Pixel og Samsung Galaxy S8 smartphones, der har minimum Android 7. Google udtaler dog, at de allerede samarbejder med producenter som Samsung, Huawei, LG, ASUS m.fl. om at gøre ARCore kompatibelt på disse enheder også.

Android udviklere kan allerede nu give sig i kast med det nye ARCore. I denne video demonstrerer Googles udviklere hvordan AR kan tage sig ud:

Blandt andet kan ARCore tage højde for lysforhold i miljøet. Dermed fremstår de augmenterede kreationer ikke lysere eller mørkere end miljøet omkring.

Hvis du ønsker at vide mere om selve teknikken bag ARCore og ARKit, vil vi anbefale dig at se disse præsentationer:

AR i apps Makeable har udviklet

I vores eksisterende apps ser vi særligt én åbenlys AR mulighed, nemlig i Useeum, som vi har arbejdet på i flere år.

Useeum har i samarbejde med Naturhistorisk Museum i Aarhus udviklet spillet Kampen om Naturen. Her skal brugerne hjælpe enten den gode Akiko eller den onde Polle med at henholdsvis redde eller ødelægge naturen. Sammen med den valgte karakter føres brugerne rundt i et naturområde, hvor de skal finde planter og dyr og scanne en QR kode på stedet.

Ved hjælp af AR vil disse planter og dyr kunne vise sig foran brugerne, når de scanner QR koden, frem for – som nu – at blive præsenteret med et statisk samlekort i appen.

Teknologien vil minde om den som mange kender fra Pokémon Go. Dog med den afgørende forskel at Pokémon Go er udviklet fra bunden og at teamet bag altså ikke har haft et framework fra Apple eller Google at basere sin indledende udvikling på. Sidenhen er det annonceret at Pokemon Go relanceres på iOS med brug af ARKit. Dette vil give et bedre resultat idet ARKit er i stand til, at forankre de augmenterede Pokemon’er til den virkelig verden frem for at fremstå mere svævende.

ARKit og ARCore vil være medvirkende til, at augmented reality fremover kan integreres i langt flere apps end hidtil. Også mindre projekter med mindre budgetter vil have mulighed for at arbejde med AR.

Kontakt Mads, hvis du vil vide mere om mulighederne for AR i din app.

Vil du høre mere? 
Kontakt Mads
Bliv ringet op inden for 1 time
Tak! Vi glæder os til at snakke med dig