Hvad koster en ny hjemmeside?

Hvad koster en hjemmeside? Et spørgsmål, vi ofte bliver mødt med. Her kan du læse, hvorfor det er svært at svare på.

Ny-hjemmeside-hvad-koster-det

Alle vil gerne vide, hvad en ny hjemmeside kommer til at koste, allerede inden den skal udvikles.

Men faktisk er det meget svært at sige, hvad et nyt website (eller en ny mobil app) kommer til at koste på dette stadie.

Det er der to årsager til:

  • Som webbureau ved vi ofte ikke, hvad det præcist er, vi skal udvikle, da kunden – naturligt nok – ofte har svært ved at beskrive det.
  • Hverken vi eller kunden ved, hvad der skal til, før vi sammen kan betegne projektet som “fuldendt”. Hvad er vores definition of done?

Løsningen på denne udfordring er at mødes til en snak om krav og behov samt at definere et budget. Budgettet skal både være fornuftigt for kunden og for os som leverandør, så vi kan indfri vores fælles forventninger.

Hvis budgettet er stramt, så er det vores fornemmeste opgave at hjælpe kunden med at prioritere krav og ønsker, så vi sikrer os, at de ultimative krav bliver implementeret først – og før budgettet er brugt. På denne måde er kunde og leverandør enige om målsætningen og ambitionen for projektet.

Naturligvis betyder vores mangeårige erfaring inden for udvikling af hjemmesider også, at vi har en god fornemmelse for, hvad en hjemmeside ca. vil koste, dvs. et estimeret bud på løsningen.

Hvad er et realistisk budget for et nyt website?

I Makeable tror vi på, at alt kan udvikles. Også uden et enormt budget.

Dog er det vigtigt at vide, hvad kundes ambitioner og forventninger er. Vi spørger ofte ind til kundens budget, da det giver en god indikation for ambitionerne, og hvad der er realistisk at nå inden for budgettet.

Forventningsafstemning er helt essentielt for os i Makeable.

Hvilken bil ønsker du at køre i?

Pris på hjemmeside - pris for bilEr det en:

  • Skoda Octavia
  • VW Passat
  • Eller måske en Porsche?

Vi bruger ofte denne analogi om bilmærke og -model.

Det gør det mere konkret og samtidig muliggør det, at kunden ikke behøver at oplyse budgettet, men at vi som leverandør alligevel har fået en god fornemmelse for, hvad sigtet er.

Er du som kunde mere interesseret i en Chevrolet Spark-model, da den passer bedre til jeres ambitioner og budget, så hjælper vi dig gerne videre, ved at henvise til de webbureauer, der satser på denne målgruppe.

“Jeg sender lige vores kravspecifikation…”

Når kunden leverer en kravspecifikation, så er den oftest hverken udtømmende eller klart defineret. Den kan faktisk være begrænsende for udviklingsprocessen. Når det er sagt, så det helt afgørende at have en klar aftale om, hvad kunden køber af webbureauet.

En af udfordringerne ved at arbejde ud fra en kravspecifikation er, at den risikerer at ende som et ikke særligt konstruktivt våben eller skjold – både af kunden og leverandøren.

KravspecifikationProvokerende sagt: drop kravspecifikationen.

Lad os i stedet sammen definere målet for løsningen. Langt de fleste ønsker og krav opstår netop efter, at projektet er igangsat, når vi alle er blevet mere afklarede og klogere.

I langt de fleste webprojekter er kravspecifikationen helt overflødig, hvis blot der udarbejdes en god, prioriteret plan, som indeholder de ultimative mål og evt. skitser (wireframes), samt hvis begge parter er indforstået med både budget, mål og prioriteringer. Det hele skal naturligvis drøftes løbende undervejs i en godt styret proces.

Med andre ord bør du måske overveje, om din tillid til en kommende leverandør er tilstrækkelig, hvis du har behov for at kravspecificere det meste ned i detaljen for at “sikre”, at du får det, du betaler for. Det handler som så meget andet om tillid.

TillidTillid er dog noget, der skal opbygges, så kender du ikke leverandøren, så kontakt en eller flere af deres referencer/cases og forhør dig i dit netværk.

Herved får du med garanti en bedre løsning, end du kunne forestille dig, og samtidig får du en motiveret leverandør, der kan få lov og luft til at være den ekspert, du netop har behov for.

Invester i en workshop

Det er vores erfaring, at det til større webløsninger med middel til høj kompleksitet er utroligt givtigt at indlede samarbejdet med en workshop, hvor kunde og leverandør gennemtænker løsningen allerede inden, der udarbejdes et tilbud eller budget.

WorkshopPå den måde kan vi sammen få belyst projektet fra alle sider, ligesom vi kan definere og afgrænse de ønsker og krav, som ellers ofte først bliver bragt på banen midt i udviklingsprocessen.

Uanset om webløsningen efterfølgende udvikles hos os eller ej, så har kunden fået et godt “produkt” med i hånden i form af en gennemarbejdet projektplan, som kan omsættes til udvikling og dermed den endelige webløsning.