Skrevet af den

SEO eller AdWords – hvad er bedst?

SEO eller Adwords

“Efter at Google er gået over til at vise fire AdWords annoncer, så kan det ikke længere betale sig at bruge ressourcer på organisk SEO”
Sådan sagde en af vores gode samarbejdspartnere for nyligt, og i dette blogindlæg tager vi stilling til, om vi er enige.

Siden Google i starten af 2016 gik over til at vise fire annoncer over de organiske resultater, mente en af vores samarbejdspartnere, at arbejdet med at skaffe organisk trafik (SEO) ikke længere kunne betale sig. Nu var det blevet en bedre forretning at afsætte hele budgettet til AdWords og dermed spare tid og ressourcer på organisk SEO.

I dette blogindlæg afslører vi, hvorfor vi overordnet set ikke er enige – og vi underbygger det med en række tal og undersøgelser.

Det “nye” annonceformat

Da Google i starten af 2016 valgte af fjerne annoncerne fra højre side og i stedet vise op til fire annoncer øverst, var det sandsynligvis fordi, de forventede at dette ville resultere i flere annonceklik og derved større omsætning til Google.

Men lad os dykke lidt ned i, hvad Googles ændring rent faktisk betød.

Søgning uden blur

Flere klikkede på reklamerne

Search Engine Land har undersøgt, hvordan det ændrede annonceformat eventuelt har påvirket hvilke annoncepositioner, som får flest klik. Undersøgelsen viser, at det ændrede annonceformat har medført:

  • Annonce 1: 13 % flere klikker på den øverst annonce
  • Annonce 2: Antallet af klik på annonce to er uændret
  • Annonce 3: 2 % flere klikker på annonce 3
  • Annonce 4: hele 18 % flere klikker på annonce 4 (som er blevet rykket fra højre side og hen over de organiske søgeresultater)

Klikpriserne ændrede sig

Samme undersøgelse fra Search Engine Land viser også, at de gennemsnitlige klikpriser har ændret sig:

  • Annonce 1: Er blevet 6 % dyrere
  • Annonce 2: Er blevet 7 % dyrere
  • Annonce 3: Er blevet 10 % billigere
  • Annonce 4: Er blevet 8 % billigere

Færre viste annoncer

På trods af at man godt kan synes, at Google er blevet overklistret med annoncer pga. det nye annonceformat, så bliver der faktisk vist 10 % færre annoncer end før 2016. De manglende annoncer i højre side kombineret med at den “nye” fjerde annonce øverst ikke altid bliver vist, har nemlig totalt set givet færre annoncer.

Organisk vs. betalt trafik

På mobile enheder klikker 40,90 % på et organisk resultat mens 2 % klikker på en annonce. Hele 57,1 % klikker slet ikke på noget resultat (de lukker i stedet deres browser eller laver en ny søgning).

På desktop enheder klikker 62,20 % på et organisk resultat, 2,8 % klikker på en annonce og 35 % klikker ikke på noget resultet.

moz-ctr-data-desktop-vs-mobile

På trods af den relativt store forskel mellem bruger-interaktionen på mobile og desktop enheder, så er det overordnede resultat det samme: De organiske resultater skaber mere end 20 gange så meget trafik, som de betalte annoncer.

Disse tal understøttes af lignende research fra blandt andet Smart Insights, som fastslår, at fordelingen mellem organisk trafik og betalt trafik er fordelt 95/5.

Organisk trafik konverterer bedre

I en undersøgelse foretaget af IMPACT Branding & Design siger de adspurgte B2B virksomheder, at SEO (organisk trafik) har den største indvirkning på lead generering.

Et lead er i denne sammenhæng en henvendelse fra en potentiel kunde.

Samme undersøgelse viser, at leads fra organisk trafik har en lukkerate på 14,6 %, mens at lukkeraten på leads fra betalt trafik ligger på 1,7 %. Altså en markant forskel.

CTR er generelt faldet

En undersøgelse foretaget af Elisa Gabbert fra WordStream viser, at antallet af forespørgsler på Google er steget med 63 %, hvis man sammenligner data fra maj 2015 med marts 2017.

Nu hvor forespørgslerne er steget med 63 % kunne man forestille sig at besøg fra disse forespørgsler (dvs. antal klik) tilsvarende var steget med 63 %. Dette er dog ikke tilfældet, da antallet af klik kun er steget med 21 %.

google-impressions-vs-google-clicks

Det betyder, at CTR generelt er faldet med hele 37 % i perioden maj 2015 til marts 2017.

CTR står for Click Through Rate og dækker over hvor mange, som klikker på et søgeresultat i forhold til antallet, som får vist søgeresultatet.

Eksempel: 10 personer ser et bestemt søgeresultat og 2 personer klikke på søgeresultatet. Dette giver en CTR på 20%.

Konklusion: Glem ikke organisk SEO

De nye annoncer har medført en stor ændring i, hvordan vi bruger de øverste annoncer og hits. Her er den helt store forskel, at en betalt placering som nummer fire giver meget mere trafik til billigere penge.

Dog er det stadig meget vigtigt, at være synlig i de organiske resultater, da det generelt set er her den største og bedst konverterende mængde trafik findes. Der er 20 gange så mange, som klikker på et organisk søgeresultat sammenlignet med et betalt søgeresultat. Derudover så konverterer organisk trafik mere end 8 gange så godt som betalt trafik.

Antallet af forespørgsler på Google er stødt stigende, men antallet af klik stiger tilsyneladende ikke i samme grad. Dette skyldes at CTR via organisk trafik er faldet med omkring en tredjedel. Det er dog ikke det nye annonceformat som får CTR’en til at falde, men derimod elementer som Rich Snippets, Google Maps, Knowlede Graph, billeder, videoer og en ændret brugeradfærd som “stjæler” den organiske trafik.

Husker I at fokusere på den organiske trafik – og har I arbejdet med synlighed gennem Rich Snippets, Google Maps, billeder og måske Google Knowledge Graph?