Skrevet af den

Scannability – fremhæv budskaberne i din online tekst

Det er et kendt faktum, at tekst på nettet ikke bliver læst – den bliver skimmet og scannet. I praksis foregår det ved, at øjnene løber ned over siden for at lede efter nøgleord, fremhævede ord, billeder eller andet fremtrædende indhold, der vurderes spændende nok til at dvæle et splitsekund ekstra ved. Resten grupperes og ignoreres som mere eller mindre ligegyldigt fyld.

Du konkurrerer med alt andet, der kan stjæle opmærksomhed

Din nøje formulerede tekst er i ekstrem hård konkurrence med alt andet, der kan stjæle den besøgendes opmærksomhed – også uden for skærmen. Online konkurrerer du bl.a. med andre lignende kilder, med letlæste statusmeddelelser på Facebook, med hurtige nyheder og med billeder og filmklip. Den tid det tager at lokalisere de vigtigste pointer i din tekst, registreres af den besøgende, som for hvert sekund der går, er et skridt nærmere exit.

Dermed er hvert sekund der bruges på din tekst en lille sejr i sig selv. Og selvom du ikke kan ændre den måde, som tekst online mishandles behandles, så kan du relativt nemt formulere og opsætte dit indhold, så det nemt kan scannes (vi taler her om scannability).

Fordelen ved god scannability kommer både dine læsere og dig selv til gode: Jo nemmere det er at skimme og scanne dit indhold, jo mere får den besøgende ud af din tekst – og jo større sandsynlighed er der for, at dit budskab går ind.

Sådan understøtter du scannability

Det er ikke rocket science at optimere online tekst mod scannability. Men ikke desto mindre ser man gang på gang websites, som gør det besværligt for den besøgende at finde ud af, hvad der rent faktisk står. Det bør du selvfølgelig undgå, så her er seks råd til at understøtte scannability:

  1. Skriv korte, præcise passager og benyt underoverskrifter
    Lad så vidt muligt hver passage have én hovedpointe, som underoverskriften i øvrigt også prikker til. Gør teksten så kort og præcis som muligt. Ifølge Jakob Nielsen bør man til internettet kun skrive 50% af den mængde tekst, som den ville have fyldt på printform. Usability-guru Steve Krug udtrykker det i bogen Don’t Make Me Think på følgende vis: “Get rid of half the words on each page, then get rid of half of what’s left.”
  2. Undgå at placere din tekst i for brede spalter.
    Det er svært og hårdt for øjnene at følge en meget lang tekstlinje, for derefter at skulle hele vejen tilbage og finde starten på næste. Det diskuteres stadig præcist hvor mange karakterer, den optimale linjebredde er på. Mange (bl.a. NBCS) mener, at man bør holde sig inden for 45-75 karakterer per linje, mens andre argumenterer for, at længere linjer også vil fungere, og at resultater der hævder andet er baseret på dårlige undersøgelser. Denne blog bruger 85-95 karakterer per linje.
  3. Brug en sans-serif-font
    Serif-fonte benytter, i modsætning til sans-serif-fonte, små grafiske fødder og hænder på bogstaverne. Den mest berømte serif-font er Times New Roman. Når man skriver til nettet, er det især vigtigt ikke at benytte en serif-font til brødteksten, som i lille størrelse får det hele lidt at se lidt mere gnidret og kluntet ud på skærmen. De mest udbredte sans-serif fonte online er Arial og Helvetica. (Fonten til brødteksten du læser her er Helvetica – eller Arial, hvis klienten ikke har Helvetica).
  4. Indstil linjehøjden så der er en smule luft mellem linjerne
    Det er meget nemmere at scanne og lede efter nøgleord, hvis teksten i en linje ikke er klistret op ad teksten i linjerne over og under. Dette indlæg er f.eks. skrevet med en linjehøjde på 22px. Højden kan nemt indstilles i CSS med egenskaben line-height, f.eks. line-height: 22px;
  5. Benyt tilstrækkelig kontrast
    Tekst skal fremstå klart og tydeligt. Lysegrå tekst på hvid baggrund fungerer ikke og vil for normaltseende være svære eller anstrengende at scanne. For svagsynede er det sikkert helt umuligt. Ifølge WCAG 2.0, så skal tekst og baggrund minimum have en contrast ratio på 4,5 til 1. Hvis du vil sikre dig, at din tekst lever op til den anbefalede standard, kan du f.eks. benytte dette værktøj, hvor forholdet mellem tekst- og baggrundsfarven udregnes.
  6. Benyt liste- og punktform når det er muligt
    En tekst som er opstillet på listeform er meget lettere at scanne end en massiv tekst. Hvert punkt bør have ét budskab og have masser af luft omkring sig. Foruden at være nemmere at scanne, så er tekst skrevet i liste- eller punktform ofte kortere og mere præcist formuleret, end hvis den var skrevet i ét sammenhængende afsnit.