Skrevet af den

Regler for Facebook konkurrencer – hvad er tilladt?

Overvejer du at starte en Facebook konkurrence, bør du være opmærksom på de regler, som Facebook opfordrer enhver konkurrence at leve op til. Regelsættet kendes som Facebook Promotions Guidelines og består af 8 punkter, der af og til opdateres. Her får du et overblik over, hvad de 8 punkter rent faktisk betyder på dansk, og hvordan du kan undgå at udsætte dine aktiviteter på Facebook for risikoen af at blive fjernet.

Update pr. januar 2018: Dette blogindlæg er fra december 2011. For de nuværende konkurrenceregler se følgende link – afsnit 3, E: Facebook konkurrenceregler

facebook-no-go1Først er det vigtigt at slå fast, at det er administratoren af konkurrenceapplikationen, der har ansvaret, for at konkurrencen lever op til Facebooks regler. Derudover skal en dansk konkurrence naturligvis overholde de danske love – herunder markedsføringsloven.

Konsekvenserne af ikke at leve op til Facebook Promotions Guidelines kan betyde øjeblikkelig lukning af konkurrenceapplikationen, eller i værste fald af hele den Facebook-side hvor konkurrencen ligger. Derudover kan administratoren risikere at blive udelukket fra Facebook.

Lad os gennemgå de 8 konkurrenceregler, som de har taget sig ud siden sidste opdatering, den 11. maj 2011:

Facebookregel #1: Lav en applikation til din konkurrence

1. Promotions on Facebook must be administered within Apps on Facebook.com, either on a Canvas Page or an app on a Page Tab.

Hvad betyder det på dansk?
En konkurrence på Facebook skal altid etableres som en tredjeparts-applikation (en Facebook app), som man kan tilgå gennem en tab i venstre side af Facebooksiden.

Facebookregel #2: Du afholder konkurrencen, ikke Facebook

2. Promotions on Facebook must include the following:
– a. A complete release of Facebook by each entrant or participant.
– b. Acknowledgment that the promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook.
– c. Disclosure that the participant is providing information to [disclose recipient(s) of information] and not to Facebook.

Hvad betyder det på dansk?
Det skal være 100% tydeligt for alle, at Facebook på ingen måde er involveret eller associeret til selve konkurrencen. Det er dig og dig alene, der afholder konkurrencen.

Facebookregel #3 #4 og #5: Facebooks standardfunktionalitet

3. You must not use Facebook features or functionality as a promotion’s registration or entry mechanism. For example, the act of liking a Page or checking in to a Place cannot automatically register or enter a promotion participant.

4. You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.

5. You must not use Facebook features or functionality, such as the Like button, as a voting mechanism for a promotion.

Hvad betyder det på dansk?
Du må ikke afholde konkurrencer hvor deltagelse betinges gennem brug af Facebooks standardfunktionalitet. Dermed er det ikke tilladt at udbyde en konkurrence, hvor deltagerne skal skrive på væggen, invitere venner, tagge hinanden eller sig selv i billeder, “Synes godt om” forskellige elementer mv. Her tænker du nok, at der virkelig er mange, som bryder Facebooks regler – og det er der i den grad også.

Det der udløser den faktiske deltagelse i din Facebook konkurrence, skal altså håndteres i en specialudviklet Facebook applikation, der dog gerne må gøre brug af Facebooks funktionalitet, så længe det ikke betinger deltagelse. Dermed er det også i orden at skjule en konkurrence, indtil brugeren “Synes godt om” den pågældende Facebook side. Dette er i overensstemmelse med Facebooks regler, da det ikke betinger deltagelse i selve konkurrence, men derimod kun adgangen til konkurrencen.

Facebookregel #6: Notificer vindere uden om Facebook

6. You must not notify winners through Facebook, such as through Facebook messages, chat, or posts on profiles (timelines) or Pages.

Hvad betyder det på dansk?
Alle vindere skal notificeres uden om Facebook, f.eks. gennem e-mails. Du må altså ikke notificere vinderen af en konkurrence gennem brug af Facebooks funktionalitet, f.eks. gennem private beskeder, opslag på væggen, gennem chat eller lignende.

Facebookregel #7: Markedsfør konkurrencen rigtigt

7. Ads may not imply a Facebook endorsement or partnership of any kind. Ads linking to Facebook branded content (including Pages, groups, events, or Connect sites) may make limited reference to “Facebook” in ad text for the purpose of (1) fulfilling your obligations under Section 2 and (2) clarifying the destination of the ad. All other ads and landing pages may not use our copyrights or trademarks (including Facebook, the Facebook and F Logos, FB, Face, Poke, Book, and Wall) or any confusingly similar marks, except as expressly permitted by our Brand Usage Guidelines or with our prior written permission.

Hvad betyder det på dansk?
Når du henviser til eller reklamerer for din konkurrence, må du på ingen måde indikere, at Facebook er involveret i konkurrencen. Konkurrencen udbydes af dig alene – Facebook er blot den platform, hvor det hele foregår.

Facebookregel #8: Definitioner

8. Definitions:

– a. By “administration” we mean the operation of any element of the promotion, such as collecting entries, conducting a drawing, judging entries, or notifying winners.
– b. By “communication” we mean promoting, advertising or referencing a promotion in any way on Facebook, e.g., in ads, on a Page, or in a Wall post.
– c. By “contest” or “competition” we mean a promotion that includes a prize of monetary value and a winner determined on the basis of skill (i.e., through judging based on specific criteria).
– d. By “sweepstakes” we mean a promotion that includes a prize of monetary value and a winner selected on the basis of chance.

Hvad betyder det på dansk?
Definitionerne er selvforklarende og er naturligvis inkluderet for at ingen misforstår eller misfortolker de begreber, som Facebook benytter i deres retningslinjer.

I tvivl om din Facebook konkurrence lever op til reglerne?

Så er du velkommen til at kontakte os. Vi kan både vejlede om Facebooks regler samt hjælpe med opsætningen af din Facebook konkurrence eller Facebook applikation.

Læs også Mads’ blogpost om at opnå uvurderlig markedsføring med en Facebook julekalender app, eller se vores referencer.

Niels Thysk

Niels skriver om UX og SEO - og alt midt imellem, når det gælder om at få endnu mere ud af sin online tilstedeværelse.