ASO

App Store Optimering (ASO)

Én ting er at udvikle en brugervenlig app. At appen bliver fundet og downloadet er noget helt andet. Dét kan vi heldigvis hjælpe jer med.

App Store Optimering Aso
App Store Optimering Aso
App Store Optimering Aso

Hvorfor er ASO relevant?

App Store Optimering er en fordanskning af App Store Optimization, som forkortet hedder ASO. ASO er helt forenklet en arbejdsproces, hvor målet er at øge synligheden af en app i App Store eller Google Play.

Undersøgelser viser, at rundt regnet 60% af alle apps bliver fundet via søgninger i de forskellige app stores. Dette betyder, at søgninger er den mest brugte metode til at finde og downloade nye apps. Med et udvalg på mere end 100.000 forskellige apps betyder det, at konkurrencen er enorm. Det er derfor yderst relevant at sikre, at ens app er synlig i disse søgninger.

Hvordan udføres ASO?

App Store Optimering bygger på mange af grundprincipperne fra traditionel søgemaskineoptimering, som eksempelvis at sikre, at de rigtige søgeord fremgår i præsentationen af app’en. Derudover spiller elementer som antallet af links til app’en, downloads af app’en og app’ens anmeldelser også en rolle i forhold til App Store Optimering. Ligeledes er et fangende app-ikon samt sigende skærmbilleder og videoer også relevante faktorer.

App Store Optimering Aso
App Store Optimering Aso

Makeables erfaring med ASO

I Makeable har vi arbejdet med ASO, siden vi udviklede den første app tilbage i 2011. Dengang eksisterede begrebet ASO dog endnu ikke. Teknikkerne bag og ikke mindst vigtigheden af at arbejde med ASO gælder stadig. I dag er det blot blevet endnu mere relevant at synliggøre ens app pga. den stigende konkurrence.

ASO er ikke svært. Erfaring er dog – som det også gælder for så meget andet – altafgørende, når man tester optimeringen og skal konkludere på, hvad der giver resultater. ASO er langt fra den eneste vej til succes og topplaceringer i App Store og Google Play, men det bør prioriteres, hvis man er ejer af en app.

Hvordan kommer man i gang med ASO?

Hvis du er interesseret i at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe med at gøre din app mere synlig i App Store og/eller Google Play, så giv os et ring. Så fortæller vi gerne mere om vores fremgangsmåde, samt hvordan vi derigennem har skabt så gode resultater for vores kunder.

Niels Thysk Sørensen

COO & Partner
App Store Optimering Aso

Hør hvad en app kan gøre for jer?

Ring eller skriv til Niels.

70 70 17 47
info@makeable.dk

App Store Optimering Aso

Syddansk Sundhedsinnovation – Carsten Jensen

Digital Innovation, Team Telesundhed Syddansk Sundhedsinnovation
Vi har fra den tidlige idéfase til det færdige produkt oplevet, at Makeable har været en inspirerende samarbejdspartner, der har overholdt tidsplan samt økonomi og været fleksible, når der har været udfordringer.

Forudsætningerne for at skabe et gennemarbejdet slutprodukt kræver et team af personer med forskellige kompetencer, og Makeable har netop haft de kompetencer, som vi har efterspurgt
App Store Optimering Aso

State of Green – Rasmus Gunnar Jakobsen

Senior Digital Marketing Manager State of Green
Jeg kender ingen som jer, der leverer høj kvalitet og holder estimaterne på den måde som I gør. Super godt arbejde.
App Store Optimering Aso

FOA – Anders Kyster

IT-arkitekt FOA
Som IT-arkitekt har det været en fornøjelse at samarbejde med Makeable. Jeg har oplevet dem som dygtige, fleksible og løsningsorienterede og med skarpt fokus på slutbrugeren og brugeroplevelsen. FOA har sideløbende udviklet et API til appen og har derfor haft et godt og tæt samarbejde med Makeable.

Makeable har leveret til tiden og overholdt sine estimater og har leveret et virkelig godt produkt, som FOAs tillidsrepræsentanter har udtrykt stor tilfredshed med.
App Store Optimering Aso

Følg med på LinkedIn

Her holder vi dig ajour med de nyeste trends og teknologier, og skriver om hvilke fordele, virksomheder kan opnå gennem apps.

App Store Optimering Aso
App Store Optimering Aso
App Store Optimering Aso
App Store Optimering Aso
App Store Optimering Aso
App Store Optimering Aso

Stærk kultur, godt sammenhold og solide leverancer

Vi har en stærk, inkluderende og professionel arbejdskultur, hvor alle bliver hørt. Hos os er det vigtigt, at arbejdet inspirerer den enkelte, og at vi altid udfordrer og anerkender hinanden.

Er I i den indledende fase, er det vigtigt, at I får gjort jer klare overvejelser om ønsker og behov, får styr på domænet og at I ved, hvordan markedet ser ud. Er der nogle direkte eller alternative konkurrenter – og er der overhovedet efterspørgsel på app’en? Lav derefter en detaljeret beskrivelse og skitse, så I får skabt overblik over projektet.

Efterfølgende skal I tage stilling til, hvem der skal udvikle app’en og hvilken type app-løsning, I ønsker. Skal det være en native app, en hybrid app eller måske “bare” en web-løsning?

Læs mere om de forskellige app-løsninger her

Har I valgt et app bureau til app udviklingen, vil I få hjælp til at træffe alle de vigtige beslutninger, så der er styr på fundamentet, og størst mulighed for at app’en bliver den succes, I håber på.

Når du skal have udviklet en mobilapp, findes der tre løsninger, du kan vælge imellem: Native app, hybrid app og web-løsning. Bliv klogere på de forskellige app-løsninger her. Se også vores visuelle overblik over forskellen mellem native app og hybrid app længere nede.

Hvor lang tid det tager at udvikle en app er lige så svært at svare på, som spørgsmålet om, hvad det koster at lave en app.

Faktorer, der spiller ind, er eksempelvis:

  • Valg af teknologi: Native app, hybrid app eller en web-løsning?
  • Kompleksitet og størrelse: Jo flere funktioner og features, desto flere timer skal der afsættes til app udvikling.
  • App udviklere: Hvor mange app udviklere skal på opgaven? Flere udviklere betyder hurtigere udvikling og kortere tid til lancering – men også større kompleksitet.
  • iOS eller Android: Skal app’en udvikles til én eller to platforme?

De fleste apps, vi udvikler, sker i løbet af en periode på mellem 2-3 og 12 måneder fra den indledende konceptfase til færdig og gennemtestet app klar til lancering.

Læs mere om appudvikling hos os

Det er et af de sværeste spørgsmål at svare på, da prisniveauet for app udvikling afhænger af kundens ønsker og behov, til- og fravalg samt ambitionsniveau.

Selv de mest simple apps har som regel et startbudget på 100.000 kr. ekskl. moms. Prisen på en app afhænger blandt andet af:

• Valg af teknologi
• Kompleksitet og størrelse
• Backend
• iOS og/eller Android
• Dataindsamling
• Sikkerhed

Læs mere om hvad det koster at få lavet en app her

Når du og virksomheden har fået afklaret behov og ønsker, kommer næste store spørgsmål: Hvad kræver det at få lavet en app? Hvad skal I forberede, og hvem skal I kontakte?

Her er 9 vigtige faser og overvejelser, når I skal udvikle en app:

1. Få valideret konceptet
2. Få styr på domænet
3. Lav en detaljeret beskrivelse og skitse
4. Undgå “feature creep”
5. Foretag research på app designs og udarbejd mockup
6. Valg af teknologi: Native app vs hybrid app
7. Kom i gang med app udviklingen
8. Release og markedsføring af app’en
9. Løbende vedligeholdelse og optimering