Skrevet af den

Promover din app i App Store med Search Ads

app store promovering

Få din app frem i søgelyset og ind i brugernes bevidsthed ved hjælp af Search Ads.

I sidste uge offentliggjorde Apple et spændende, nyt produkt, der er rigtig nyttigt ifm. promovering af apps i App Store. Produktet hedder Search Ads Basic og med dette i baghånden har app indehavere – også dem med begrænsede budgetter – rig mulighed for at betale sig til promovering ifm. søgninger i App Store.

Læs mere om ASO her: https://makeable.dk/app-udvikling/app-store-optimering/

Langt de fleste apps bliver fundet via søgninger og nu er det i endnu højere grad end tidligere vigtigt at skille sig ud fra mængden. Dette skyldes bl.a. at Apple i oktober nedprioriterede visningen af hitlister i App Store og dermed skabte et endnu større fokus på søgning end hidtil.

Simpel og ligetil promovering med Search Ads Basic

Med Search Ads Basic skal du som app-ejer ind og vælge hvilken app du vil promovere, hvor mange penge du vil bruge og så klarer Apple stort set resten. App’en bliver fremhævet bl.a. vha. udvalgte nøgleord, relaterede apps mv. og bliver dermed fremhævet i søgninger frem for andre, konkurrerende apps.

Noget andet virkelig attraktivt ved Search Ads Basic er, at man først betaler når promoveringen har været succesfuld – dvs. når en bruger vælger at downloade app’en.

Apple er gået all-in på promovering af sin nye satsning og udlover 100 dollars i kredit til nye kunder.
Hos Makeable har vi allerede sat Search Ads op på nogle af vores globale apps, og er spændte på at se afkastet.

Promovering af Android apps

Hvad angår Android-apps så dækker Googles store promoveringsmotor AdWords også søgninger i Google Play butik. Herved kan man ved hjælp af udvidelsen Universal App Campaigns nå de relevante brugere på det rette tidspunkt og i den helt rette situation.

Med Universal App Campaigns får du ikke kun promovering i Google Play butik, men også i Google søgninger, på YouTube og andre steder i Google universet.

For både Search Ads Basic og Universal App Campaigns skal der afgives informationer om app’en og hvilken målgruppe den er målrettet. Og så skal der opsættes mål for promoveringen samt hvor store midler, der skal ofres på det. Der er derfor gode muligheder for selv at vælge, hvor stor eller lille investering man vil gøre.

Google search ads

Billede fra support.google.com

Advanced eller Basic?

Apple har i forvejen produktet Search Ads (der efter lanceringen af Basic-udgaven har skiftet navn til Search Ads Advanced), der byder på adskillige app promoveringsmuligheder. Her er det muligt, at målrette sin promovering mod bestemte typer brugere. Dette kan f.eks. være baseret på brugernes lokalitet, køn, udvalgte nøgleord samt hvorvidt en bruger har downloadet app’en tidligere.

Search Ads Basic adskiller sig ved at være mere simpelt og brugervenligt samtidig med at man som bruger kan indstille et maksimalt beløb, der skal bruges på promovering. Apple klarer derfor en del af arbejdet for dig, hvad angår målretning af promoveringen – og tilmed med lavere omkostninger til følge.

En anden mærkbar forskel på Basic og Advanced findes idet at betalingen for promovering i Advanced sker, når en bruger klikker på app’en i søgeresultatet. I Basic udløses betalingen først når en bruger installerer app’en. Man er derfor bedre sikret ift. at få det optimale resultat ud af sine promoveringspenge.

Search Ads Basic og Advanced samt Googles Universal App Campaign er en rigtig god mulighed for at få de mest relevante brugere til at lægge mærke til og downloade din app på et svært marked.

Hidtil er Search Ads Basic tilgængeligt i den amerikanske version af App Store, men det er blot et spørgsmål om tid før det også vil være tilgængeligt i den danske App Store.

Hos Makeable har vi mange års erfaring med promovering i App Store.
Hvis du vil vide mere og høre om mulighederne for at promovere netop din app med Search Ads, så tag kontakt til Mads.

Vil du høre mere? 
Kontakt Mads
Bliv ringet op inden for 1 time
Tak! Vi glæder os til at snakke med dig