Skrevet af den

Ny og ‘forbedret’ App Store – hvad betyder det for din app?

Ny-Apple-App-Store

Apple har med iOS 11 foretaget ændringer i App Store – læs her hvilke muligheder du nu har for at præsentere din app bedst muligt.

Apple App Store er blevet ændret på flere punkter som en del af opdateringen til iOS 11.

Sjældne ændringer i App Store menuen

En af de mest tydelige ændringer er, at Apple har tilføjet en Spil-kategori, så spillene er adskilt fra de øvrige apps i App Store.

App store tab bar ios10

iOS 10

App Store tab bar

iOS 11

Ligeledes er ‘Udvalgte’ fra iOS 10 lavet om til nu at være ‘I dag’. Her er præsentationer af aktuelle apps og tendenser, interviews med udviklere, how-to-guides mv.

App Store presentation

Generelt er App Store gået fra næsten udelukkende, at være lister med apps indenfor forskellige kategorier, f.eks. top 10 betalte apps, til at fokus er på præsentation af den enkelte app.

En ændring, der til gengæld møder lidt kritik her på kontoret er, at menupunktet ‘Hitlister’ fra iOS 10 og tidligere nu er fjernet fra tab-baren.

Makeables absolutte topscorer på antallet af apps er Lars med 442 apps i skrivende stund. Han siger:

Det er primært ‘Hitlister’ jeg har brugt til at browse apps og se hvad der rør sig for tiden. Det kan være jeg bare skal vænne mig til det, men hvis jeg skal finde hitlister nu skal jeg ind i enten ‘Spil’ eller ‘Apps’ og scrolle ned til jeg finder nogle hitlister. Jeg savner det overskuelige, der var ved at de lå i et menupunkt for sig.

‘Hitlister’ har haft fast plads i menuen og er det eneste punkt, der er skiftet ud siden App Store blev lanceret i 2008.

App Store - Hitlister

App Preview video

Det øgede fokus på app præsentation ses også i muligheden for at tilføje App Preview videoer.

Med App Preview kan brugerne få bedre indblik i, hvordan en app fungerer inden de køber eller henter den. En app preview video består af et 15 til 30 sekunder langt videoklip. Dette giver brugeren et hurtigt indblik i, hvad appen går ud på.

Muligheden for preview videoer har eksisteret længe, men nu er den forbedret med autoafspilning. Dette betyder at videoen starter automatisk, når brugeren scroller ned over appen i oversigten samt inde på selve appen. Det er med til at vække appetitten hos brugerne og fremhæve nogle apps frem for andre.

Samtidig er det nu muligt at tilføje op til 3 preview videoer i stedet for blot en enkelt.

App Preview gif

App Store: Nu med taglines

Apple har ligeledes gjort det muligt at tilknytte en tagline til sin app. Dette er med til at spore brugerne ind på, hvad de kan forvente sig af den specifikke app.

Eksempelvis benytter Useeum sig af muligheden og har tilknyttet deres tagline til appen i App Store: “Én app til alle museer”.

Useeum tagline i App Store
Denne linje giver brugeren en bedre indsigt i, hvad Useeum har at byde på, end man umiddelbart kan tyde ud fra navnet alene.

Vigtigt: Optimér din apps fremtoning på App Store

Hvordan skal man som ejer af en eller flere apps forholde sig til ændringerne? Ifølge Mads bør man kraftigt overveje at optimere sin apps fremtoning på App Store. Herunder er videoer og taglines to centrale elementer.

Konkurrencen om brugernes opmærksomhed er steget blandt andet pga.:

  • “Snebold-effekten” mindskes nu hvor app’ens placering i top 20 på hitlisterne har mindre effekt end tidligere. Dette skyldes at brugerne skal lede efter listerne, og de ikke er at finde ved blot et enkelt tryk på tab-baren.
  • Stadigt stigende udbud af apps. Pt. er mere end 2.2 millioner apps på App Store med mere end 130 milliarder downloads (kilde)

Tag fat i os, hvis du har behov for at høre mere om, hvad vi tænker du kan gøre for at fremhæve din app endnu bedre på Apples App Store.

Læs også vores side om: App Store optimering

Vil du høre mere? 
Kontakt Mads
Bliv ringet op inden for 1 time
Tak! Vi glæder os til at snakke med dig