Skrevet af den

Hvorfor viser Google det, den gør?

Hvorfor viser Google det den gør

Foruden at bedømme alle tilgængelige sider på dit website og på internettet generelt, så tilpasser Google søgeresultaterne til den, der søger. Det betyder, at brugerne – i hvert fald på papiret – præsenteres for så relevante resultater som muligt. Det stiller krav til din hjemmeside.

Din hjemmeside vurderes af mere end 200 faktorer samt Google Quality Raters

Google ser og bedømmer alle tilgængelige sider på dit website og på internettet generelt.

Søgemaskinen bedømmer en side gennem mere end 200 faktorer, som alle er med til at påvirke den placering, som en side opnår i Googles søgeresultatside.

Derudover vurderes sider helt manuelt af Googles Quality Raters – rigtige mennesker, der kun er ansat til den opgave at vurdere hjemmesider.

For første gang nogensinde har Google netop offentliggjort den fulde udgave af deres Search Quality Rating Guidelines (pdf), som helt tydeligt definerer, hvad der bliver lagt vægt på i den manuelle gennemgang. Det er spændende læsning.

Det er altså disse faktorer, man forsøger at påvirke positivt, når man arbejder med søgemaskineoptimering.

Her målretter man indholdet og indsatsen efter, hvad flest muligt søger efter. Det kunne være en søgning som “billigste bilforsikring”. Denne søgning vil udløse en liste af resultater, hvor forsikringsselskaberne kæmper om placeringerne.

Udfordringen for dig og alle andre i din branche er, at Google ikke har offentliggjort hele deres algoritmer – deres opskrifter – på at vurdere sider. Derudover videreudvikler og optimerer Google hele tiden deres algoritmer. Det er ens for alle.

Det betyder også, at det gælder om at holde sig på forkant med udviklingen, konkurrenterne og brugerne, så man kan arbejde målrettet med søgemaskineoptimering og dermed opnå eller bevare gode placeringer. Man siger, at Googles liste af de ikke-betalte søgeresultater er organisk. Det er en oversigt i konstant bevægelse – og derfor kræver det et konstant arbejde, at opnå eller bevare gode resultater.

Placeringerne kan skifte fra dag til dag

Det er ikke unormalt, at en side har forskellige placeringer fra dag til dag (eller uge til uge).

Som regel drejer det sig om mindre afvigelser – lidt op og lidt ned – men sker det over en længere periode, kan siden altså bevæge sig ganske betydeligt.

Søges der f.eks. efter “søgemaskineoptimering Aarhus”, er øverste placering ikke statisk, og et tidspunkt vil det lykkes en anden at få skabt en side, som Google tildeler en bedre placering.

Med andre ord – ingen af dine sider er garanteret en bestemt plads i Google. Men det samme er heldigvis tilfældet for dine konkurrenter.

Google tilpasser søgeresultaterne afhængig af, hvem der søger

Hvis to forskellige personer søger efter “Aarhus”, kan der være stor forskel på, hvad Google vælger at vise – og i hvilken rækkefølge. Det klassiske eksempel er, at en teenager præsenteres for resultater vedrørende Paris Hilton og ikke Hilton Hotels, når der søges efter “Hilton”.

Google tilpasser nemlig søgeresultaterne til den, der søger. Det betyder, at brugerne – i hvert fald på papiret – bliver præsenteret for sider, der skulle være så relevante som muligt.

Der er mange ting, der gør, at forskellige brugere ser forskellige søgeresultater. Der er altså ofte forskel på, hvad Google viser, afhængig af:

  • Om man søger fra en mobiltelefon, tablet eller fra en computer
  • Om man er logget ind i Google eller ej
  • Hvor man rent geografisk befinder sig
  • Om man tidligere har besøgt en delvist eller meget lignende side
  • Hvilken browser man benytter
  • Hvad man tidligere har søgt efter

Med andre ord, så kan man blive præsenteret for en liste af resultater, som undrer en, eller som ikke er helt ens med, hvad man tidligere så på samme søgning.

SEO er altid en del af vores webprojekter

Søgemaskineoptimering er en essentiel del af alle vores webprojekter, men selvfølgelig i forskelligt omfang afhængig afhængig den online konkurrence, formål mv.

Derudover yder vi SEO-rådgivning for en lang række virksomheder, som vi har skabt gode resultater for.