Skrevet af den

Google Analytics: Hvad er forskellen på sessioner og sidevisninger?

Sessioner og sidevisninger

Du kan lære meget om dit website og dine besøgende ved at lægge lidt energi i Google Analytics. Her er det dog vigtigt, at man har en forståelse for begreber som sessioner og sidevisninger, hvilket forvirrer mange. Lad os skabe et overblik her.

Hvis du klikker rundt i Google Analytics, vil du i løbet af 30 sekunder stifte bekendtskab med 5 grundlæggende begreber: Sessioner, sidevisninger, unikke sidevisninger, sider pr. session og brugere.

De fem begreber er forbundne, og for at forstå hvad en unik sidevisning er, skal du også vide, hvad en session dækker over.

Sessioner

Sessioner i Google Analytics

En session er en samling af interaktioner, som en besøgende udfører. Eksempelvis kan en session bestå af, at en besøgende læser tre sider, udfylder en kontaktformular og derefter forlader websitet.

Den samme besøgende kan skabe flere sessioner samme dag, da sessioner udløber:

  • Hvis brugeren er væk fra websitet eller inaktiv i minimum 30 minutter
  • Hver nat kl. 00.00

Dermed vil et besøg, der strækker sig fra tirdag den 3. kl. 23.55 til onsdag den 4. kl. 00.05, tælle som to sessioner.

Hvis den besøgende tilgår websitet gennem to forskellige kampagner (f.eks. via nyhedsbrev og senere via Google Adwords) tæller det også for forskellige sessioner.

Sider pr. session

Sider pr. session i Google Analytics

Med ovenstående i baghovedet giver det pludselig mening, hvad sider pr. session dækker over – nemlig angivelsen af, hvor mange sider der gennemsnitligt ses i en session.

Sidevisninger

Sidevisninger i Google Analytics

En sidevisning er en angivelse af, hvor mange sider, der er blevet indlæst. Hvis en given side indlæses flere gange tæller det med som sidevisninger.

Hver gang en side på dit website indlæses tæller det for én sidevisning.

Unikke sidevisninger

Unikke sidevisninger i Google Analytics

Det er nu, det er vigtigt at vide, hvad en session er:

Unikke sidevisninger angiver det antal sessioner, hvor siden / indholdet er blevet set mindst én gang.

Brugere

Brugere i Google Analytics

Når du undersøger data i Google Analytics, gør du det i forhold til et defineret tidsinterval (se øverst til højre i Analytics).

En bruger er dermed en besøgende, der har haft mindst én session inden for dette tidsinterval.

Eksempel

Den samme bruger læser én bestemt side kl. 12.00 og forlader så websitet. En time senere vender brugeren tilbage til samme side, for derefter at lukke browseren.

Brugerens interaktion på websitet vil dermed blive tracket som:

  • To sessioner
    Da den første session når at blive afsluttet (der er gået mere end 30 minutter)
  • Én side pr. session
    Da hver session har haft én sidevisning
  • To unikke sidevisninger
    Da de to besøg til samme side foregår i hver sin session
  • To sidevisninger
    Da brugeren indlæser siden to gange
  • Én bruger
    Da brugeren har haft mere end én session inden for tidsintervallet

Svaret på det almene spørgsmål “hvor mange besøgende har I” er dermed ikke bare et tal.

Man bliver først nødt til at definere, om der ønskes oplysninger om f.eks. unikke sidevisninger eller brugere inden for en tidsperiode.