Google Analytics: Hvad er forskellen på sessioner og sidevisninger?
Hvis du klikker rundt i Google Analytics, vil du i løbet af 30 sekunder stifte bekendtskab med 5 grundlæggende begreber: Sessioner, sidevisninger, unikke sidevisninger, sider pr. session og brugere.
De fem begreber er forbundne, og for at forstå hvad en unik sidevisning er, skal du også vide, hvad en session dækker over.
Sessioner
En session er en samling af interaktioner, som en besøgende udfører. Eksempelvis kan en session bestå af, at en besøgende læser tre sider, udfylder en kontaktformular og derefter forlader websitet.
Den samme besøgende kan skabe flere sessioner samme dag, da sessioner udløber:
- Hvis brugeren er væk fra websitet eller inaktiv i minimum 30 minutter
- Hver nat kl. 00.00
Dermed vil et besøg, der strækker sig fra tirdag den 3. kl. 23.55 til onsdag den 4. kl. 00.05, tælle som to sessioner.
Hvis den besøgende tilgår websitet gennem to forskellige kampagner (f.eks. via nyhedsbrev og senere via Google Adwords) tæller det også for forskellige sessioner.
Sider pr. session
Med ovenstående i baghovedet giver det pludselig mening, hvad sider pr. session dækker over – nemlig angivelsen af, hvor mange sider der gennemsnitligt ses i en session.
Sidevisninger
En sidevisning er en angivelse af, hvor mange sider, der er blevet indlæst. Hvis en given side indlæses flere gange tæller det med som sidevisninger.
Hver gang en side på dit website indlæses tæller det for én sidevisning.
Unikke sidevisninger
Det er nu, det er vigtigt at vide, hvad en session er:
Unikke sidevisninger angiver det antal sessioner, hvor siden / indholdet er blevet set mindst én gang.
Brugere
Når du undersøger data i Google Analytics, gør du det i forhold til et defineret tidsinterval (se øverst til højre i Analytics).
En bruger er dermed en besøgende, der har haft mindst én session inden for dette tidsinterval.
Eksempel
Den samme bruger læser én bestemt side kl. 12.00 og forlader så websitet. En time senere vender brugeren tilbage til samme side, for derefter at lukke browseren.
Brugerens interaktion på websitet vil dermed blive tracket som:
- To sessioner
Da den første session når at blive afsluttet (der er gået mere end 30 minutter) - Én side pr. session
Da hver session har haft én sidevisning - To unikke sidevisninger
Da de to besøg til samme side foregår i hver sin session - To sidevisninger
Da brugeren indlæser siden to gange - Én bruger
Da brugeren har haft mere end én session inden for tidsintervallet
Svaret på det almene spørgsmål “hvor mange besøgende har I” er dermed ikke bare et tal.
Man bliver først nødt til at definere, om der ønskes oplysninger om f.eks. unikke sidevisninger eller brugere inden for en tidsperiode.