Skrevet af den

Husk SEO når du lancerer et nyt website

Også fra et SEO-mæssigt synspunkt, er det spændende at lancere et nyt website. Så godt som alt er blevet optimeret på det nye website, men nogle af siderne på det gamle site havde alligevel opnået nogle fornuftige placeringer i Google. Hvordan bibeholder man bedst muligt disse placeringer? Og hvordan giver man det nye website den bedst mulige start i søgemaskinerne?

Når vi i Makeable lancerer et nyt website, gennemgår vi hver gang en tjekliste på mere end 30 forskellige punkter. Der er meget at huske og tage stilling til – ikke mindst når det handler om SEO. Det må man hverken glemme eller ignorere. Performer det nye website dårligt i søgemaskinerne, kan det være nok så flot. Hvis ingen ser der, så er det ganske enkelt en dårlig investering.

Herunder finder du du 3 områder inden for SEO, som man altid bør tage stilling til, når et nyt website lanceres.

1. Fokus på de sider der lige nu klarer sig bedst

Tag et kig i Google Analytics (eller hvad der benyttes til tracking) og dan dig et overblik over hvilke sider, der i øjeblikket står for den største del af trafikken. Lige nu må du godt betragte disse sider som dine børn.

I den optimale verden fokuserer man selvfølgelig på samtlige sider – men meget ofte vil 20% af dine sider (eller færre) levere 80% af trafikken, og det matcher måske også bedre de ressourcer, der er afsat til projektet.

De nye udgaver af disse sider – dine børn – skal vi for alt i verden beskytte og pleje. Og vi skal monitorere hvordan de performer efterfølgende. Indholdet skal være helt skarpt, der skal være velformulerede title-tags og meta-descriptions, og der skal oprettes 301-redirects fra de tidligere URLs til de nye.

Med andre ord skal der være maksimal fokus på den indholdsmæssige og tekniske SEO på disse sider. Tag stilling til hvilke elementer der på de nuværende sider fungerer godt, og overfør det til de nye sider.

Bliver der fra eksterne sider linket voldsomt til disse sider, så overvej at kontakte de forskellige webmasters og bed dem opdatere deres link til den nye side. (Ifølge Matt Cutts fra Google mister man nemlig en lille smule page-rank for hver 301-redirect man bruger).

2. Opsæt 301-redirects fra gamle til nye sider

Meget ofte vil lanceringen af et nyt website betyde, at URL-strukturen har fået et løft og eventuelle problemer med duplicate content er blevet løst. URL’erne vil være renere og til at læse og forstå for andet end maskiner (man siger, de er semantiske. Se f.eks. hvordan URL’en på denne blogpost ser ud).

Det vil naturligvis betyde, at samtlige gamle URL’er vil give kedelige 404-sider, hvis vi ikke gør noget. Men selvfølgelig gør vi det, for sådanne 404-sider er i den grad skidt for SEO, og noget vi gerne vil undgå efter lanceringen (og på alle andre tidspunkter).

På de fleste små og mellemstore websites er det en overkommelig opgave at opsætte et regelsæt, så vi for hver eneste side fortæller søgemaskinerne, at den nye side permanent er blevet flyttet til en ny adresse. Det hedder et 301-redirect, og det er din nye bedste ven, når du lancerer et nyt website. Disse redirects kan skrives specifikt til den gamle og den nye side, eller man kan opsætte mere generelle regler for hele sektioner eller de mere specielle sider, der f.eks. gør brug af parametre i URL’en.

Start i et excel-ark og sæt så de gamle og de nye URL’er over for hinanden, så vi nemt hurtigt kan skrive reglerne ind i .htaccess-filen. Findes der ikke en tilsvarende side på det nye website, så redirect i stedet til den side, der matcher bedst muligt.

3. Tjek for døde links

Afhængig af hvordan indholdet på det nye website er blevet skabt, og hvor omfangsrigt det er, kan det være en ganske hård opgave at sikre, at samtlige links i alt fra tekster til navigationer henviser til de rigtige sider eller pdf’er.

Heldigvis kan man ty til eksterne værktøjer, der kan gennemløbe hele websitet og generere et overblik over de links, du skal have rettet:

Tryk på knappen og hold godt øje med det nye website

Når det nye website er lanceret, er det vigtigt nøje at holde godt øje med det. Log jævnligt ind i Google Webmaster Tools for holde øje med – og reagere på – eventuelle crawl errors, og søg efter dine egne sider på Google, for at se, hvordan det opfører sig. Det er ikke ualmindeligt, at besøgstallet daler en smule efter lanceringen, men efter 2-4 uger bør det nye website performe lige så godt, og gerne bedre, end det gamle.

Performer dit nye website ikke så godt som forventet, så kan du overveje at kontakte Niels for en gennemgang af løsningen og en handlingsplan til at arbejde med de organiske placeringer i søgemaskinerne.

Niels Thysk

Niels skriver om UX og SEO - og alt midt imellem, når det gælder om at få endnu mere ud af sin online tilstedeværelse.