Skrevet af den

Fordele og ulemper ved Software as a Service (SaaS)

Flere og flere virksomheder vælger, eller har allerede valgt, at benytte SaaS (Software as a Service) til at håndtere bl.a. e-mail og kalender m.m. Det skyldes uden tvivl de åbenlyse fordele – ikke mindst set fra et umiddelbart økonomisk synspunkt – der kan være ved at benytte SaaS. Indlægget her giver dig et overblik over de fordele og ulemper, der kan være, ved at drifte e-mail og kalender gennem SaaS.

SaaS er et begreb inden for teknologien Cloud Computing, som på mange områder kan sammenlignes med, hvorledes vi oplever leveringen af strøm; noget der altid er tilgængeligt, som afregnes efter forbrug, og som der altid er tilstrækkelig af.

Der er en lang række fordele – men samtidig også nogle ulemper – ved at drifte e-mail og kalender gennem SaaS i stedet for på interne servere i virksomheden, On-premises. Det komplette overblik vil dog være for omfattende at give i dette indlæg (du kan finde et link til vores speciale til sidst i indlægget) hvorfor jeg her kun vil opridse de mest åbenlyse og umiddelare fordele og ulemper.

De åbenlyse fordele ved SaaS

  • Økonomi: Mindre startomkostninger – dvs. besparelser på indkøb af licenser/opdateringer og hardware
  • Drift og vedligeholdelse: Ingen løbende vedligeholdelse af software og hardware – dvs. mindre udgifter til IT-teknikere og personale.
  • Skalerbarhed: Lettere at agere agilt hvis virksomheden vokser/mindskes fra dag til dag
  • Sikkerhed: Det kan for mindre virksomheder være besværligt og bekosteligt at sørge for tilstrækkelig sikkerhed og backup
  • Tilgængelighed: Det er hurtigt og let at opnå adgang til e-mail og kalender fra alle tænkelige lokationer (kræver dog en internetforbindelse)

Mulige ulemper ved SaaS

  • Økonomi: Store virksomheder med mange tusinde brugere vil muligvis kunne opnå lavere udgifter ved en On-premises løsning. Dog har Gartner påvist, at virksomheder ofte ender med at bruge op til 4 gange softwarens oprindelige pris på drift og vedligeholdelse.
  • Tilgængelighed: Nedetid hos udbyder kan gøre, at e-mail og kalender ikke kan tilgås (dog skal det ses i forhold til Googles og tilsvarende undersøgelser, der viser, at nedetiden er større ved On-premises løsninger, der håndterer e-mail og kalender)
  • Standardiserede løsninger: Man kan ikke i samme grad som ved On-premises tilpasse SaaS-løsninger.
  • Lock-in: Det kan være kompliceret at migrere data og dermed dyrt at skifte leverandør
  • Sikkerhed: Virksomheder som Google og Microsoft er et mere udsatte mål for hackerangreb end mindre virksomheder, hvormed en sikkerhedsbrist have konsekvens for alle, der anvender servicen.
  • Support: Dette leveres af SaaS-udbyderne, som en del af abonnementet, men vil oftest ikke være tilstrækkeligt for de fleste virksomheder, som derfor bør alliere sig med en IT-partner.

Google Apps eller Office 365?

Har man besluttet sig for at følge udviklingen, spejde mod skyen og satse på SaaS, vil den næste naturlige overvejelse være, hvilket SaaS man så skal benytte. Skal det være Google Apps eller Microsoft Office 365? Eller måske en helt tredje?

Det har jeg i en opfølgende blogpost – Google Apps vs. Office 365 – forsøgt at besvare.

100% SaaS eller en kombi

Når valget af udbyder er truffet, så kan man som virksomhed vælge enten at satse 100% på SaaS eller at gå efter en kombination, hvor man stadig beholder brugernes foretrukne e-mail- og kalenderprogram.

100% SaaS indebærer, at der udelukkende bruges en browser til at opnå adgang til e-mail og kalender. Kombinationsmuligheden benytter sig af synkronisering af e-mail- og kalenderdata (lagret i skyen hos SaaS-udbyderen) mellem brugerens program og internettet.

Fordelen ved kombinationsløsningen er, at brugeren også uden internet vil have adgang til de seneste synkroniserede e-mail- og kalenderdata. Derved sikres en bedre tilgængelighed til de vigtige data. Herudover opnår man også en række af de andre fordele skitseret ovenfor. Det gælder sikkerhed, økonomi og skalerbarhed. Til gengæld er ulempen, at man ikke vil få de samme fordele i forhold til drift og vedligeholdelse ved kombinationsløsningen, som ved 100% SaaS.

Læs vores speciale om SaaS

Hvis du har lyst, kan du læse det speciale, som Niels og jeg skrev i 2010. Det havde titlen Software as a Service som en del af Enterprise Architecture (pdf). Med udgangspunkt i blandt andre Berlingske Media beskriver vi bl.a., hvordan man kan øge sandsynligheden for succesfuld at overgå til SaaS.

Mads Erichsen