Skrevet af den

Find fem fejl på dit website

Og vi vil gerne hjælpe dig med at finde dem – lige nu faktisk. Herunder finder du fem udvalgte områder, som vi i vores webanalyser og brugertests ofte finder fulde af små og store fejl, der ikke gavner brugsoplevelsen. Ofte er løsningerne på problemerne relativt simple – men har man ikke fokus på problemet, kan man ikke rette op på det. Lad os se, om vi kan trykke der, hvor det gør ondt.

1. Strukturen på websitet er ulogisk eller skjult

Kan man som besøgende lynhurtigt orientere sig om, hvor og i hvilket niveau man befinder sig på dit website? Også når ender på en underside gennem Google. Ellers har du et problem, som kan få din bounce rate (afvisningsprocent) til at bløde.

Kan du svare ja til disse spørgsmål?

  • Er der overensstemmelse mellem sidetitel og titel i top- eller venstrenavigation?
  • Er sidens overskrift tydelig nok?
  • Er det tydeligt makeret i de forskellige navigationer, under hvilken kategori man befinder sig?
  • Håndterer subnavigationen de forskellige niveauer godt?
  • Er alle sider tilknyttet det logiske hieraki?
  • Er der en brødkrummesti? (vigtigt hvis man har 3 eller flere niveauer).
  • Er subnavigationen eller brødkrummestien fuldstændig?

2. Standarder ignoreres

Hvis du tænker efter, så vil du huske, at de fleste websites placerer logoet øverst til venstre og søgefeltet øverst til højre. Hvorfor? Fordi det er der, de forventes at være. Og respekterer du ikke de aller mest fasttømrede standarder, gør du det mere ressourcekrævende for dine besøgende at bruge dit website. Husk på at dine brugere er på alle andres websites, langt mere end de er på dit.

Kan du svare ja til disse spørgsmål?

  • Er logoet placeret øverst til venstre (eller måske centreret)?
  • Er søgefeltet øverst eller langt oppe i højre side?
  • Er indkøbskurven placeret øverst eller langt oppe i højre side?
  • Har du en overordnet navigation øverst og tæt på logoet?
  • Skiller tekstlinks sig tydeligt ud fra det øvrige indhold?
  • Har du samlet værktøjslinks (sitemap, rss-feed, sprogvælger) øverst til højre?

3. Teksten er ikke læse- eller skimmevenlig

Besøgende er (som udgangspunkt) fortravlede, utålmodige og kun interesserede i de vigtigste pointer. Dit indhold bliver skimmet og ikke læst, og du bør derfor understøtte scannability og fremhæve budskaberne i din online tekst for at både du og dine besøgende får mest muligt ud af indholdet.

Kan du svare ja til disse spørgsmål?

  • Er teksten stor nok?
  • Er der tilstrækkelig linjeafstand?
  • Bruger du punktlister og nummererede lister, der hvor det er oplagt?
  • Er der høj nok kontast mellem tekst og baggrund?
  • Inddeler du teksten i mange underoverskrifter?
  • Er dine spalter med tekst af en passende bredde?

4. Formularer er for lange og af lav kvalitet

Formularer er sjove at arbejde med. Det synes jeg helt ærligt. De er sjove, fordi (næsten) ingen formularer er ens, fordi man altid kan teste og optimere sine formularer, og fordi en god formular er en fornøjelse at udfylde. Og så er formularerne én af de vigtigste indgangsvinkler fra dine besøgende til dig, og fra dig og til dine besøgende. Med andre ord – gode formularer er penge værd.

Kan du svare ja til disse spørgsmål?

  • Har du fjernet de felter felter, som du strengt taget ikke behøver. Jo større og mere tidskrævende en formular ser ud, jo færre vil gennemføre den.
  • Giver valideringen mening, opstår den på dette rette tidspunkt og er den behjælpsom?
  • Står fejlteksterne på dansk?
  • Er dine labels korte og meningsfulde?
  • Er der hjælpetekster de steder, det er nødvendigt?
  • Bør formularen opdeles i flere trin?
  • Er formularens forskellige felter intelligente?
  • Er formularen hurtig og nem at udfylde?

5. Billeder benyttes uden omtanke

De fleste ved, at billeder kan skabe liv på en webside. Men alt for ofte benyttes billederne for billedernes skyld alene. Hvem synes f.eks. at et et (ellers flot billede) af en kaktus har noget med konsulentydelser at gøre? Et sådant billede vil ikke bidrage positivt til besøgsoplevelsen, og det vil ikke understøtte refindability (at man nemt kan finde tilbage og genkende siden). Billedet vil højst sandsynligt blive ignoreret.

Kan du svare ja til disse spørgsmål?

  • Relaterer billedet sig til indholdet?
  • Er billedet professionelt?
  • Er billedet nemt at afkode?
  • Bliver billedet hovedsagligt brugt dette ene sted?
  • Er billedet placeret et sted, så det ikke forveksles med at være en reklame?
  • Er der skrevet en alternativ-tekst?
  • Gør du brug af nogle komplicerede instruktioner – og ville et billede eller illustration gøre det hele lettere at forstå?

 

Bestil en webanalyse eller en brugertest

Lad os hjælpe dig med at tage pulsen på dit website. Vi kan i løbet af få timer fortælle dig, hvor du bør optimere, hvilke muligheder du har, og hvor omfangsrige rettelserne er. Skriv til os gennem vores kontaktformular – så svarer vi i løbet af få timer.