Skrevet af den

Facebook konkurrence – 5 gode idéer

Du har nok bemærket eksplosionen af konkurrencer på Facebook, som virksomheder over hele landet står bag. Der er to årsager til at mængden af konkurrencer på Facebook et steget: Det er december – konkurrencemåneden over dem alle – og så kan det være en uhyre effektiv måde at markedsføre sin virksomhed. Bliver konkurrencen opsat rigtigt, kan der være rigtig mange “likes” at høste. Og udnyttes de mange likes rigtigt, kan de potentielt set indeholde meget stor værdi. Herunder finder du fem gode idéer til en effektiv konkurrence på Facebook.

5 idéer til din Facebook konkurrence

  1. Upload et billede og stem
    En klassisk konkurrence, hvor brugerne kan uploade billeder og like de forskellige bidrag. Billedet kan f.eks. vise, hvordan brugeren på kreativ vis har benyttet dit produkt. Den bruger, der har tilføjet det billede med flest likes, vinder en præmie.
  2. Løs en gåde eller et lille spil på tid
    Lad brugerne løse en gåde, rebus eller et lille spil på tid, og offentliggør hurtigste tider eller andre former for bidrag. Lad brugerne synes godt om hinandens bidrag og udlod præmier til de hurtigste og/eller mest kreative påfund.
  3. Skriv tips og tricks og stem
    Igen en gammel kending, som også er velegnet til Facebook. Driver du f.eks. et rejsebureau, er det oplagt at lade brugerne skrive tips og tricks til bestemte destinationer og selvfølgelig lade dem stemme på hinandens bidrag. Beløn de brugere med flest likes og sørg for at have rigeligt med links videre til jeres website, hvor man kan læse mere om destinationen eller måske endda booke.
  4. Quiz med spørgsmål
    Find på 5 sjove, interessante eller atypiske spørgsmål og svar, som relaterer sig til din branche eller virksomhed. Inkluder links til dit website, hvor man kan læse mere. Lav en ny quiz hver uge, og træk så lod blandt deltagerne én gang om ugen. Hver gang en bruger har gennemført quizzen kan vedkommende få mulighed for at dele den med sine venner.
  5. Udfyld en taleboble eller skriv en billedtekst til billedet
    Lad brugerne udfolde deres humor og kreativitet gennem uudfyldte talebobler eller ved at skrive en billedtekst til dit billede. Lad de forskellige brugere like og dele hinandens kreative bidrag og beløn de brugere, som ender med de mest likede billeder.

Der findes naturligvis så godt som endeløse muligheder og kombinationer af ovenstående konkurrencer. I visse tilfælde skal man være meget påpasselig med ikke at bryde Facebooks regelsæt, Facebook Promotions Guidelines, som man uanset hvad bør sætte sig godt ind i.

Undgå at Facebook lukker din konkurrence (eller side)

Det vigtigt at understrege, at din konkurrence på bør opsættes i overensstemmelse med Facebooks egne regler. Derfor vil jeg anbefale dig også at læse Niels’ blogpost om Facebooks regler for at afholde konkurrencer. Det er med at holde tungen lige i munden, men den vigtigste pointe i forhold til Facebooks regler er nok, at deltagelse i konkurrencer på Facebook ikke må betinges af brug af Facebooks standardfunktionalitet. Dermed skal det hele foregå i en Facebook applikation udviklet specielt til konkurrencen.

Vi kan opsætte din konkurrence som et app

Hvad enten du er blevet inspireret af de fem idéer i denne blogpost, eller om du sidder med din helt egen unikke og geniale ide, så kan vi hjælpe dig. Kontakt os og lad os få en snak om mulighederne og sammen tage din Facebook konkurrence til et helt nyt niveau.