Skrevet af den

Er jeres virksomhed klar til Facebook Timeline?

Har jeres virksomhed en side på Facebook, så er fredag d. 30. marts 2012 en dato, I bør kende. Det er nemlig den dag, hvor Facebook automatisk ændrer alle sider til det nye Timeline-format. Har du på forhånd ikke forberedt jeres Facebook-side til dette, vil den når ændringen træder i kraft se ret amputeret ud. Heldigvis kan du forholdsvist nemt tilpasse siden den nye opsætning – læs videre her for en quick-guide til de nye muligheder med Facebook Timeline.

Preview det nye udseende

Mens du arbejder på jeres nye Facebook Timeline side, kan du løbende se ændringerne, som de vil tage sig ud i Facebook Timeline. Du kan tilmeld aktivere det nye udseende allerede inden den 30. marts. Ellers vil ændringerne automatisk blive aktiveret på fredag.

Udsnit af Makeables Facebook Timeline side

Coverbilledet øverst

En af de mest iøjnefaldende ændringer består af det coverbillede, der placeres øverst på jeres Facebook-side. Herover kan du se coverbilledet på Makeables Facebook-side. Det er vigtigt at coverbilledet:

  • Er flot, professionelt og iøjnefaldende
  • Reflekterer virksomhedens personlighed
  • Er skarpt og i god kvalitet

Sidstnævnte – at coverbilledet er skarpt og i god kvalitet – opnås ved ikke at lade Facebook skalere billedet for dig. Det bliver bare ikke pænt. Lav i stedet selv et billede i formatet 851 x 315 px og upload som coverbillede.

Mangler der et coverbillede, vil det især være med til at Facebook Timeline siden ser mangelfuld og misvedligeholdt ud.

Profilbilledet

Nederst til venstre for coverbilledet sidder profilbilledet. Profilbilledet er det billede, der bliver vist rundt omkring på Facebook, de steder virksomheden er aktiv. Dette står i kontrast til coverbilledet, som kun bliver vist inde på selve Facebook-siden. Det er højst sandsynligt en god idé at bruge virksomhedens logo som profilbillede, så virksomheden nemt genkendes. Længere oppe kan du se, at vi har brugt spiren fra vores logo som profilbillede.

Fastgør historier øverst

Fastgør øverst på TimelineSelvom indholdet i din Facebook-side nu indgår i jeres timeline, kan du fortsat påvirke indholdet i oversigten. Du kan bl.a. fastgøre historier øverst, hvormed historien placeres i den ene af kolonnerne øverst de næste 7 dage. Her vil det være oplagt at fastgøre historier om presseomtale, blogposts, nye billeder eller særligt vigtige opdateringer, som fortjener promovering.

Fremhæv historier

En anden måde at påvirke indholdet i jeres Timeline er at fremhæve historier. Dette gøres ved at klikke på den lille stjerne øverst i en historie. En fremhævet historie vil i spænde over begge kolonner i stedet for kun den ene og dermed opnå mere opmærksomhed.

Opret vigtige milepæle

En god måde at understøtte Timeline-konceptet er at tilføje milepæle for virksomheden. Her får du bl.a. mulighed for at fremhæve arrangementer eller særlige datoer. Ligesom en fremhævet historie, så bliver milepæle fremhævet ved at fylde begge kolonner i virksomhedens Timeline.

Hold øje med administrationspanelet

Som administrator af en Timeline-side får du øverst mulighed for at slå genvej til en række oplysninger om aktiviteten på siden. Her kan du bl.a. se nye Synes godt om-tilkendegivelser, læse og svare på beskeder samt se et udsnit af sidens statistik (Indblik).

Behov for hjælp?

Har I behov for hjælp til opsætningen af jeres Facebook Timeline side, er I velkomne til at kontakte os. Vi kan ligeledes rådgive om at udnytte Facebooks fulde potentiale samt udviklingen Facebook-applikationer. Læs mere om at få udviklet Facebook-applikationer.