Skrevet af den

Er der stadig burger på menuen?

Burgermenuen

Burger-menuen – de tre vandrette streger som ofte ses på mobile websites og i apps – er ikke altid vejen frem. Leder brugeren eksempelvis efter priser på sko, hvorfor så interagere med tre streger?

BaguaNår man beskæftiger sig med responsivt- og app-design, så er meningsfuld struktur og velfungerende navigationer altafgørende.

Snakker vi websites, så vil navigationen på større skærme altid være synlig, mens den gemmes væk på de mindre skærme.

Her skal brugeren trykke navigation frem, ofte ved at trykke på tre streger, der er i dag er kendt som hamburger-menuen.

Faktisk er de tre streger også en del af den otte-kantede Bagau, som bruges i Ching spådomskunst. ikonet betyder i denne sammenhæng “himlen”. Og nej, Bagua betyder ikke burger, og de tre streger er ikke burgerhimlen.

De tre streger er blevet kendt som hamburgermenuen, da den – ligesom en hamburger – er opbygget af tre lag (brød, kød, brød).

Hvad er problemet med burger-ikonet?

Set fra en grafikers synspunkt, så er burger-ikonet lige til at gå til. Det er nemt at arbejde med, det ser godt ud, og det er rart at kunne gemme en større og mere avanceret navigation væk bag det.

Sider du i Chrome, så kig øverst til høre – her er browserens indstillingsmuligheder gemt væk bag burgeren.

Men det er efterhånden velkendt, at ikke alle kan afkode ikonet. Målgruppen kan have meget at sige – mange børn og unge har efterhånden lært betydningen.

Hvis man besøger en webshop fra sin smartphone, og gerne vil finde vej til sektionen med sko, hjælper ikonet ikke. De tre streger har jo som sådan ikke noget som helst at gøre med sko.

burgermenu

Hvordan søger brugerne?

Der er altså en stor distance fra tanken om sko og til de tre streger.

De tre streger fungerer kun effektivt, hvis brugeren tidligere har lært, hvad de tre streger betyder.

Det er vigtigt at vide, at brugere går efter færten. De snuser sig frem (dette er kendt som information scent).

Er man på jagt efter en prisoversigt, så vil øjnene scanne ord og billeder, der kunne lede vej hen til en sådan. Således klikker brugeren sig videre og videre, indtil opgaven er løst – eller opgivet.

Kan websitet ikke hjælpe brugeren med at holde færten, og til sidst finde vej til prisoversigten, så har websitet fejlet. Brugeren forlader websitet i frustration.

Det er her, at distancen fra burger-ikonet til navigationen kan være et problem. Det er ikke altid, at folk forbinder de tre små streger til deres opgave – de dufter simpelthen ikke af noget, der kan hjælpe dem i deres søgen.

Hvilke alternativer er der?

Det er et svært at komme problemet 100% til livs. Pladsen er begrænset, og vi kan ikke vise en større navigation som udgangspunkt på de små skærme.

Den nemme og hurtige løsning er at skrive “menu” ved siden af (eller i stedet for) de tre streger. Dermed håber man, at brugeren vil trykke her for at skabe overblik.

En anden mulighed er den, som vi har implementeret på sitet viden.aduro.dk. Her bliver navigationen på mindre skærme nemlig ikke gemt væk. Den er fuldt synlig, så man kan swipe til højre og venstre i den. Det kan være en god løsning til mindre navigationer.

På større og mere avancerede sites, kunne man placere (portal)indgange direkte i sidens indhold. Sådan har vi eksempelvis gjort på brj.dk, hvor man på forsiden vælger mellem de fire vigtigste sektioner – det som 95% af brugerne vil se.

Samtidig er navigationen på brj.dk ikke gemt væk bag de tre streger men derimod ordet “Menu”.