Skrevet af den

Du bliver straffet af Google, hvis dit website er langsomt

40 procent forlader langsomme websites

Når du arbejder med at søgemaskineoptimere dit website, så er det vigtigt, at du ikke stopper med at optimere, når du er færdig med onsite- og offsite-optimering. Der er nemlig et helt lag af optimering, som bliver mere og mere vigtigt at have fokus på, nemlig hastighedsoptimering – og det gælder både for Google og for dine brugere.

Google (og dine brugere) straffer dig

Google ved, at op imod 40% af brugerne vender tilbage til søgeresultatsiden, hvis det første resultat, de har klikket på, tager mere end 3 sekunder at indlæse.

Derfor placerer Google hurtige websites før langsomme websites i deres søgeresultater. Altså er det vigtigt, at de sider som du gerne vil have til at rangere godt på Google, bliver optimeret til netop dette.

Til at teste dit website kan du bruge Googles værktøj PageSpeed Insights. På Makeable.dk har vi arbejdet meget med vores hastighed på vores forside, som er blandt vores vigtigste sider. Her har vi opnået et resultat på 94 ud af 100 mulige på desktop.

Hastighed: Det skal du fokusere på

Der er en LANG checkliste over ting, som du kan optimere på for at forbedre hastigheden på dit website, men her lister vi de 3 vigtigste ting at fokusere på.

Hastighedsoptimering af websites - top 3

  1. Serveroptimering:
    Sørg for, at få din webserver optimeret til netop dit website. Der er ingen websites der er ens, og derfor skal din webserver optimeres, så den præsenterer dit website på den hurtigste måde for både Google og dine brugere.
  2. Billedoptimering:
    Gennemgå dine billeder, og sørg for, at de har de rette dimensioner. Der er ingen grund til at have dine medarbejderes profilbilleder til at ligge i en højopløst version, hvis du kun viser dem som små thumbnails. Derudover bør du komprimere dine billeder, så længe det ikke går ud over kvaliteten. (Ovenstående billede blev komprimeret 65% fra 20 kb til 7 kb uden tab). Der findes en række gratis online værktøjer til at optimere billeder – vi har tidligere skrevet om ét af dem.
  3. Kodeoptimering:
    Ryd op i din kildekode. Der er sandsynligvis gode muligheder for at optimere hastigheden på dit website, blot ved at give det et grundigt eftersyn på kodeniveau. Der kan ryddes op scripts, design og laves omstruktureringer, der kan have stor betydning for loadhastigheden på dit website.

Det kan koste dyrt på bundlinjen

Det er ikke kun besøgstallet, som bliver påvirket af hastigheden på din side – det gør din bundlinje også.

Brugerne er blevet forvente med, at websites skal indlæses uden ventetid – især når det handler om at bruge penge. Hvis brugerne skal vente for længe, så finder de blot et andet sted at handle.

Amazon.com har sammen med Stanford University lavet en undersøgelse af, hvor stor en indvirken hastigheden har på konverteringsgraden på deres webshop. Undersøgelsen viste, at hvis Amazon.com blot blev vist 100 millisekunder langsommere betød det et tab i omsætningen på 1%.

Lignende undersøgelser fra Google viser at, hvis deres søgeresultater vises 500 millisekunder langsommere, så mærker de en nedgang på 20% i omsætningen.

Skal dit website have et eftersyn?

Hos Makeable har vi både den tekniske viden og den pragmatiske tilgang, der kræves for at hastighedsoptimere moderne websites. Ring til Mads, og få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan optimere dit website, og hvilken betydning hastigheden har for din virksomhed og dine brugere.