Skrevet af den

Derfor skal du satse på organisk søgemaskineoptimering

Ligesom i den virkelige verden, så er butikkernes placering altafgørende for at blive set og brugt. Det gælder om at være de steder, hvor kunderne er – og hvor de søger information. Online er dette sted på den 1. side af Googles søgeresultater – og selvfølgelig gerne på skamlens øverst trin.

I takt med at Google er bliver bedre og bedre til at afkode indhold på websites og efterfølgende vurdere, om siden er af høj kvalitet og relevant som en del af et søgeresultat, så finder mere end halvdelen hvad de søger blandt de første 3-4 resultater.

Det er her, man gerne vil have sine sider placeret, og det kan man med organisk søgemaskineoptimering arbejde systematisk på at opnå. Ja, eller man kan betale sig fra det gennem annoncer – på Google i form af Adwords.

Betalte annoncer vs. organisk optimering

Først og fremmest så udelukker organisk søgemaskineoptimering ikke nødvendigvis betalte annoncer, ligesom betalte annoncer bestemt ikke bør udelukke organisk søgemaskineoptimering.

Ofte vil et mix være at foretrække, så man ikke køber klik de gange, hvor den organiske optimering har bragt jeres side øverst, men derimod i de tilfælde, hvor konkurrencen er for høj. Det stemmer også meget godt overens med, at omkring 2/3 af alle besøg fra søgemaskinerne kommer fra de organiske resultater – og resten fra annoncerne.

Søgemaskineoptimering er en vedvarende proces

Foruden at kunne være enormt besparende, så er fordelen ved organisk optimering, at det har et væsentligt længere og mere strategisk sigte end betalte annoncer, der kun dyrtkøbt giver dig de placeringer, du potentielt set kan opnå gratis og på ubestemt tid gennem organisk optimering.

Når organisk søgemaskineoptimering er mest effektiv, kan det virke selvforstærkende idet besøgstallet, populariteten og involveringsgraden stiger, hvilket også har en positiv indflydelse på placeringen i søgeresultaterne.

Det er dog vigtigt at være indstillet på, at organisk optimering er en langsigtet strategi, hvor tekst, struktur og funktionalitet løbende udvikles med såvel brugerne som søgemaskinerne i baghovedet. Det handler om at lave indhold af høj kvalitet, om at holde øje med sine keywords og konkurrenter og om hele tiden at være et skridt foran hele vejen rundt.

Besøgstal vist i Google Analytics

Visualisering af besøgstal på godtur.dk, som vi har hjulpet med organisk SEO. Billede fra Google Analytics.

Lykkes det at indtage en topplacering på et eller flere keywords er regnestykket nemt. Du kan så spare dine Adwords-udgifter forbundet med dette keyword.

Analyse af organiske søgemaskineoptimering:

Med en analyse af jeres organiske søgemaskineoptimering udført af Makeable får I to ting:

  1. En rapport som gennemgår hvordan jeres website kan optimeres, herunder både on-site (selve websitet) og off-site (andre websites leder brugerne videre til jeres website).
  2. Mulighed for at opnå overblik over, hvordan jeres website lige nu begår sig, og hvordan det kan optimeres til at stå endnu stærkere fremover, set i forhold til keywords og konkurrenter.

Eftersom organisk søgemaskineoptimering er en vedvarende proces, tilbyder vi også månedlige afrapporteringer, så I kan følge med i egne og konkurrenters frem- eller tilbagegang på nøgleord, og hvor vi løbende rådgiver om trusler og potentialer.

Niels Thysk

Niels skriver om UX og SEO - og alt midt imellem, når det gælder om at få endnu mere ud af sin online tilstedeværelse.