Skrevet af den

Black Hat SEO vs. White Hat SEO

Black Hat SEO vs. White Hat SEO

INFOGRAFIK: Også inden for søgemaskineoptimering kan man udføre arbejdet på en forkert og en rigtig måde. Faktisk er grænsen her så tydelig, at de ”forkerte” og de ”rigtige” teknikker har fået hver sin illustrative beskrivelse, nemlig Black Hat og White Hat. Se infografikken herunder, som forklarer forskellen.

Infografik: Black Hat vs. White Hat SEO

De to benævnelser er hentet med inspiration fra de gamle cowboyfilm, hvor den sorte hat repræsenterer det suspekte og det onde mens den hvide hat repræsenterer det gode.

Ovenfor har vi udarbejdet en infografik, som meget forenklet viser hvordan arbejdsbyrden og resultatet kan se ud, hvis man benytter sig af Black Hat SEO kontra White Hat SEO.

Hvorfor findes Black hat SEO og White hat SEO

Lige siden de første offentligt tilgængelige søgemaskiner så dagens lys i starten af 1990, har alverdens hjemmesideejere set fordelen i, at være så synlig som muligt i søgemaskinernes resultater. Dette har medført millionvis af mere eller mindre kreative tiltag, som har haft til formål at påvirke de forskellige søgemaskines resultater.

Problemerne med dette er, at søgemaskinerne lever af at levere så gode og præcise søgeresultater som muligt – som hjælper brugeren med  at få svar – og derfor ønsker de ikke at blive manipuleret. Derfor har søgemaskiner som Google og Bing hver især udformet en række retningslinjer, som de hjemmesider, der ønsker at være en del af deres indeks, skal overholde.

Hvad er straffen for ikke at overholde Googles og Bings retningslinjer?

Hvis man af den ene eller anden grund ikke overholder de ovennævnte retningslinjer, så har man ikke gjort noget strafbart og man risikerer ikke at komme i fængsel.

Dog risikerer man, at ens hjemmeside bliver udelukket fra søgemaskinernes indeks, hvilket vil betyde, at man går glip af trafik og – i sidste ende – forretning.

På grund af dette, er det meget vigtigt at kende til søgemaskinernes retningslinjer og at kende forskellen på Black Hat SEO og White Hat SEO.

Hvad er forskellen på Black Hat og White Hat

Hvad er forskellen på Black Hat SEO og White Hat SEO

Forskellen på Black Hat SEO og White Hat SEO er nem at forklare.

Forskellen er nemlig blot at Black Hat SEO ikke overholder søgemaskinernes retningslinjer, mens White Hat SEO overholder søgemaskinernes retningslinjer.

Forskellen er desværre meget sværere at forstå, end den er at forklare. Mange er nemlig ikke klar over, om de teknikker, som de benytter (eller som de køber) skal kategoriseres som Black Hat eller White Hat. Endnu flere kender slet ikke til Googles og Bings retningslinjer.

For at forsøge at give et lille overblik, har vi samlet en række af forskellige søgemaskineoptimeringsteknikker og kategoriseret dem som enten Black Hat SEO eller White Hat SEO:

Eksempler på Black Hat teknikker

  • Cloacking: Cloaking er en teknik, hvor man viser én version af sin hjemmeside til søgemaskinerne og en anden til brugerne. Versionen til søgemaskinerne kunne eksempelvis være en meget teksttung side fyldt med keywords, hvorimod versionen til brugerne kunne være en mindre teksttung version, som i stedet fokuserer på at opfodre brugeren til at købe et produkt eller ydelse.
  • Keyword stuffing: ”Jeg har en blå bil. Jeg er meget glad for min blå bil og jeg synes, at min blå bil er meget flot. Min blå bil købte jeg i 2010, da jeg manglede en bil i farven blå.” Denne sætning får nok ikke mange dansklærer til at klappe i deres hænder, da den ikke er super godt formuleret. Derudover er sætningen dannet ved hjælp af teknikken Keyword stuffing. Keyword stuffing er en teknik, hvor man overbruger det keyword, som man gerne vil have søgemaskinerne, til at give en gode placeringer på.
  • Linkbytte: Aftaler du at bytte links med en god bekendt, så vil søgemaskinerne anse det som unaturlige links og dermed som en Black Hat teknik.
  • Købte links: Dette kunne eksempelvis være hvis du får en blogger til linke til din hjemmeside, imod at han/hun modtager en sum penge. Dette anses også som en unaturlig måde at skaffe links på og er derfor en Black Hat teknik.
  • Link farms: Link farm teknikken (eller PBN – Private Blog Network) er hvor du får lavet en række mindre hjemmesider, som alle har som vigtigste formål at linke til din hovedside. Dette anser søgemaskinerne som en unaturlig måde at skaffe links på og er derfor en Black Hat teknik.
  • Skjult indhold: Teknikken med skjult indhold minder en del om cloaking. Her har man noget indhold (højst sandsynligt tekst), som ikke er synligt for brugerne, men som er synlig for søgemaskinerne. Eksempler på skjult tekst kunne være hvid tekst på en hvid baggrund eller tekst som er placeret så langt til højre at det ikke vises på skærmen.

Eksempler på White Hat teknikker

  • Indhold af høj kvalitet: Her arbejder man på at gøre sin hjemmesides indhold så unik og relevant som overhovedet muligt, således at brugerne finder indholdet interessant og der opstår en naturlig tilstrømning af besøgende.
  • Linkværdigt indhold: Teknikken ”Linkværdigt indhold” går ud på at ens hjemmeside indeholder så godt indhold at andre får lyst til at linke til det. Denne teknik går hånd-i-hånd med teknikken om ”Kvalitets indhold” og i modsætning til ”Linkbytte” og ”Købte links” er dette nemlig en naturlig måde at få links på.
  • Optimering af titler og Meta Data: Teknikken med ”Optimering af titler og Meta Data” handler om at gøre en hjemmesides titler og Meta Data så beskrivende og informative som overhovedet muligt. På den måde kan brugerne hurtigt afkode, om netop din side er det han/hun efterspørger og så er både brugeren og søgemaskinerne tilfredse.
  • Keyword analyse: Med teknikken ”Keyword analyse” undersøger man hvad folk søger efter og har så dette i baghovedet, når man producerer indhold til sin hjemmeside. Det helt klassiske eksempel er at man skal benytte det mere almenkendte keyword ”vandhane” i stedet for det mere faglige keyword ”armatur”.
  • Ren kildekode: Med teknikken ”ren kildekode” er et af punkterne, at viser man den samme version og det nøjagtig samme indhold til søgemaskinerne, som man viser til brugerne.

Hvad betyder Black Hat og White Hat

Hvorfor overhovedet lave Black Hat SEO?

På trods af at de forskellige Black Hat optimeringsteknikker kan medføre, at ens hjemmeside bliver udelukket fra søgemaskinernes indeks, så bliver disse teknikker alligevel benyttet i stor stil. Dette kan som tidligere nævnt skyldes at mange ikke ved at der er tale om Black Hat SEO, men i nogle tilfælde bliver Black Hat søgemaskineoptimeringsteknikker også anvendt med fuld overlæg. Black Hat SEO kan nemlig give både gode og hurtige topplaceringer, på selv konkurrenceprægede søgninger – på trods af dette er Black Hat SEO dog ikke noget vi hos Makeable vil anbefale.

Black Hat SEO kan nemlig sammenlignes med at snyde til en skriftlig eksamen. Det kan godt være, at man består eksamen og endda får en rigtig god karakter, men bliver det opdaget så har det voldsomme konsekvenser. Ligeså kan Black Hat SEO give de førnævnte gode og hurtige topplaceringer, men når det opdages at placeringerne er opnået via Black Hat SEO, så vil hammeren falde.

Vi anbefaler White Hat SEO

Hos Makeable kender vi til de forskellige aspekter og teknikker indenfor Black Hat SEO, men vi arbejder udelukkende med White Hat SEO og vi anbefaler også at vores kunder udelukkende arbejder med denne søgemaskineoptimeringsteknik. Black Hat SEO kan være effektivt, men er alt for risikabelt til at vi vil anbefale denne optimeringsform.

Vil du høre mere om søgemaskinoptimering eller har du kommentarer eller spørgsmål til Black Hat og White Hat SEO så kontakt os.