Skrevet af den

Apps er en milliardforretning – hvad bliver downloadet i 2018?

Apps 2018

Både salget og brugen af apps er tårnhøjt og stiger stadigt. Bliv klogere på de seneste trends fra app-verdenen her.

Apps er blevet en livsstil

Ifølge det anerkendte analysefirma App Annie’s seneste undersøgelser bruger vi i gennemsnit 2 timer eller mere om dagen på apps. Naturligvis er det ikke alle apps, der bruges lige aktivt, men når først opmærksomheden rettes mod apps kan man nærmest ikke se andet end apps overalt – af forskellig type, funktion og intensitet.

2 timers app-brug om dagen svarer til 1 måned ud af årets 12 måneder. Det er (sagt på godt jysk) temmelig meget, når man tænker over det. Samtidig svarer det meget godt overens med det postulat, som App Annie kommer med: Apps er blevet en livsstil – en integreret del af vores liv.

Når jeg ser på mine kørende apps afsløres det – til min egen forundring – at jeg mellem jeg står op og jeg ankommer på kontoret har brugt hele 10 apps.
Ifølge App Annies undersøgelse fra maj 2017 er netop 10 det antal apps, der i gennemsnit bruges i løbet af en dag.

Selve økonomien ifm. apps er ligeledes stigende. Mængden af penge som enkeltpersoner bruger på apps er næsten fordoblet siden 2016. App Annie forventer, at den samlede indkomst fra apps i 2018 fortsat vil stige og vil runde 110 milliarder dollars.

Hvad er det, der sælger?

App Store og Google Play kan stille de store kager på bordet i 2018 i anledning af, at de begge fejrer 10 års fødselsdag.

I den spæde start bestod App Store af blot 50 apps. I dag er der 2+ millioner apps i App Store og 3,5+ millioner i Google Play.
Ifølge App Annie downloader den gennemsnitlige bruger 3 apps pr. måned. Bemærk at der her ikke er tale om opdateringer – det er udelukkende ny-downloads.

Denne tendens, sammen med det faktum at salgstallene fra apps er stigende, kan tyde på, at brugerne ser en stor værdi i apps og gerne betaler for kvalitet.
Eksempelvis strøg vores egen app Det Perler til tops i App Store på under et døgn. Dette skyldes bl.a. at app’en er henvendt et nichemarked, der tydeligvis ser stor værdi i produktet.
Her kan du læse mere om app’en og dens succes: Bedst sælgende app – igen: Makeable-app om perler

wedbox-3Et område, der ligeledes har oplevet markant stigning er in-app køb.
Dette kan eksempelvis være køb af credits til brug i app’en, pro-udgaver eller funktionaliteter, der låses op efter betaling af engangsbeløb.

Eksempelvis benytter vores to apps Stressdown og Wedbox sig af in-app køb for at låse op for udvidet funktionalitet.

AR i apps hitter

Matt Miller, der er industri-analytiker hos App Annie, forudser en stor fremtid for augmented reality (AR) i apps. Udover åbenlyse AR-spil som Pokemon Go og lignende, vil AR ifølge Matt blive mere mainstream i 2018, og teknologien vil anvendes i langt flere app kategorier end Games som det primært er i dag.

Augmented Reality

Vi har for nylig skrevet om netop anvendelsen og udbredelsen af AR i apps og om de muligheder, det bringer med sig.

Intelligens i hjemmet

Desuden ser App Annie en stigende interesse for Home Assistants og dertilhørende apps.

Her hos Makeable er vi generelt meget nysgerrige overfor nye teknologier og software, der kan gøre hverdagen nemmere. Derfor var det da også naturligt, at julegaven til medarbejderne i 2017 var af netop denne type.

Det var nemlig en Nest Protect, der er en intelligent brandalarm, der kan detektere røg og kulilte. I samarbejde med den tilhørende app kan Nest’en advare boligens beboere om eventuel fare på 10 forskellige sprog.

Udover dette retter Nest’en op på nogle af de irriterende brugsscenarier, der er forbundet med traditionelle røgalarmer.

Eksempelvis slipper man for at jagte et “bip” midt om natten fra en alarm, der er ved at løbe tør for strøm. Med Nest’en kan man løbende holde sig opdateret på batteriniveauet via app’en samt indstille et tidsrum, hvori den må give besked om lavt batteri.

Det er ikke første gang Makeable-medarbejderne er blevet et device af denne type rigere. I 2016 var julegaven nemlig en Amazon Echo Dot som sidenhen er brugt flittigt til bl.a. at tænde lamper, musik mv. via IFTTT som også Nest’en kan gøre brug af.

Fremtiden for apps er uden tvivl lys, både ift. teknologi og økonomi, og vi glæder os til at bidrage til den med vores løsninger.

Kontakt Mads hvis du vil høre mere om, hvordan jeres virksomhed kan gøre brug af apps.

Vil du høre mere? 
Kontakt Mads
Bliv ringet op inden for 1 time
Tak! Vi glæder os til at snakke med dig