Skrevet af den

Apples iPhone X stiller nye krav til din app

iPhone X

Apples iPhone X sendes på markedet i Danmark d. 3. november 2017. Det stiller nye krav til, hvordan interfacet på både eksisterende og nye apps skal tage sig ud.

I Apples keynote d. 12. september 2017 præsenterede CEO Tim Cook blandt andet en ny serie af produkter: iPhone X, iPhone 8 og 8 Plus, Apple Watch Series 3 og Apple TV 4K.

iPhone 8 og 8 Plus blev præsenteret med deres opgraderede hardware og ydre design. Blandt andet har de begge en super skarp retina-skærm og glasbagside til fordel for den nuværende metalbagside.

Apple og iPhone X skubber til standarderne

Men mest interessant er nok præsentationen af Apples 10-års jubilæumsmodel, iPhone X – omtalt som iPhone 10. Med iPhone X har Apple foretaget en række markante ændringer i hardwaren, som stiller en række nye krav til, hvordan et app-interface skal designes og udvikles.

iPhone X

Her kan du læse mere om app’ens historiske udvikling og præsentationen af den første iPhone i 2007.

Det mest iøjnefaldende er, at Home-knappen på telefonens forside nu helt er væk. Home-knappen her ellers indtil nu kendetegnet Apple-enheders design, og tidligere forbløffet en teknologiverden fuld af knapper. I stedet er knappens funktionalitet lagt ned i bunden af skærmen, hvor et ’swipe op’ har samme funktion som et ‘gammeldags’ tryk på Home-knappen. Herudover har Apple som noget nyt introduceret et kamera, der ved at analysere mere 30.000 usynlige infrarøde punkter i et menneskes ansigt, kan bruges til at låse iPhonen op. Dette nye IR-kamera samt det normale ansigts-kamera gør at toppen ikke ligesom bunden går helt til kant.

Som følge af den ikke-eksisterende knap – og at skærmen følger telefonens kant hele vejen rundt – er skærmens format blevet markant højere, men har samme bredde.

For os som softwareudviklere giver det nye format nye muligheder, men også en række krav, som vi skal tage stilling til.

Afvigelser fra Apples guidelines kan give problemer på iPhone X

Det nye format giver naturligt nok mulighed for at vise mere indhold på skærmen særligt i horisontal visning (landscape), hvor den ekstra bredde virkelig kommer til sin ret.

Safe Area iPhone X

Skærmbillede fra denne Apple Developer præsentation: https://developer.apple.com/videos/play/fall2017/801/

Apple har udviklet et såkaldt ‘Safe Area’, der kan ses på billedet ovenfor. Safe Area definerer hvor langt interfacet for en app må brede sig, for ikke at støde sammen med de afrundede hjørner, den nye Home-bar samt højtaleren i toppen.

Nedenfor er eksempler på app elementer hvor der ikke er taget højde for skærmens indryk i landscape mode.

iPhone X scrolbar

Læg mærke til scrollbaren i højre side, der forsvinder “bag” skærmens indryk.


Her er listen venstrestillet og sat til at følge skærmens kant frem for at begrænse sig til Safe Area’et.

Såfremt Apples standard-layout og elementer som knapper mv. lever op til Apples definerede guidelines, bør det ikke give nogle konflikter i eksisterende apps. Ofte går man dog ud over standard-layout for at kunne imødekomme krav om unikt design/stil mv.

Eksempelvis vælger mange at bruge en såkaldt Navigation Drawer på Android såvel som iPhone på trods af, at denne type navigation kun er standard for Android UI.

På baggrund af designvalg som dette – som sagtens kan være et godt valg på trods af Apples guidelines – er det en rigtig god idé, at få gennemgået sin app på den nye iPhone X.

Hvis du er i tvivl om interfacet i din app vil fungere optimalt på iPhone X, eller har brug for hjælp til at vurdere og få testet din app, så du ved hvad det vil kræve at optimere designet, så kontakt os.

Vil du høre mere? 
Kontakt Mads
Bliv ringet op inden for 1 time
Tak! Vi glæder os til at snakke med dig