Skrevet af den

Hvad er AMP og hvorfor skal man bruge det (og hvorfor ikke)?

AMP

AMP (Accelerated Mobile Pages) er et initiativ til at gøre websites hurtigere for mobilbrugere. Læs mere om AMP her, og få svar på, hvorfor man skal – eller ikke skal – benytte sig af AMP.

Hvad er AMP?

Accelerated Mobile Pages er et relativt nyt initiativ, som har til formål at gøre visning af websider på mobilen markant hurtigere.

AMP er startet af nogle af de helt store spillere på internetmarkedet – blandt andet Google, LinkedIn, Pinterest og Twitter – som alle har en naturlig interesse i at forbedre internetoplevelsen for mobilbrugere.

Hvad det lille grå lyn egentlig betyder

Begrebet AMP begyndte allerede i starten af 2015 at dukke op i forskellige sammenhænge, men først for nylig har det fået sit egentlige gennembrud. I starten af februar 2017 begyndte Google nemlig at medtage AMP i deres søgeindeks og vise disse på mobilenheder frem for de traditionelle websider.

AMPsøgning_blurRent praktisk betyder det, at hvis man fra en mobil enhed eksempelvis søger efter “amp pages”, så er flere af de søgeresultater, som bliver vist, tilknyttet et lille gråt lyn efterfulgt af teksten “AMP”. Dette signalerer, at det søgeresultat benytter AMP og derfor kan forventes at blive indlæst meget hurtigere end de omkringliggende, traditionelle søgeresultater.

AMP er en lettere version af en traditionel internetside. Den består nærmest udelukkende af tekst og nogle få billeder, hvorfor det tager få millisekunder for siden at loade. Vi demonstrerer senere, hvordan dette kan tage sig ud.

Da AMP i februar 2017 begyndte at dukke op i søgeresultaterne, var det udelukkede de helt store nyhedssider som CNN, ABC og FOX News som havde disse lettere udgaver af deres websites, men siden da er flere og flere websites begyndt at lave AMP-versioner af deres websites – blandt andet har vi her hos Makeable lavet AMP-udgaver af alle vores blogindlæg.

Makeables blogindlæg kan findes her. Tilføj blot ‘/amp’ i de enkelte indlægs adresselinje – uanset om du er på mobil eller desktop.

Eksempel på AMP

Nedenfor kan du se hvordan et af vores blogindlæg ser ud i henholdsvis almindelig version og i AMP-version.

Her vil den skarpe iagttager kunne se, at AMP-versionen er meget enklere end den almindelige udgave. Det skyldes, at de grafiske elementer og funktioner, som f.eks. fold-ud-menuen øverst i højre hjørne, de sociale ‘like’ og delingsfunktioner, kontaktbokse og lignende, er sparet væk til gengæld for, at siden er langt hurtigere indlæst end standardsiden. Disse funktioner indeholder nemlig JavaScript eller andre former for eksterne ressourcer, som ifølge AMP-tankegangen gør websider unødvendigt langsomme.

amp

Et kig i kontrolrummet

AMP er groft sagt en skrabet version af en eksisterende side. I vores eget eksempel ovenfor er https://makeable.dk/blog/optimer-jeres-app-gennem-statistik-monitorering/amp egentlig blot en kopi af https://makeable.dk/blog/optimer-jeres-app-gennem-statistik-monitorering/. Indholdet er bare præsenteret på en mindre ressourcekrævende måde.

For at få AMP til at træde i kraft på en side skal der på den traditionelle side henvises til AMP-versionen ved hjælp at tagget <link rel=”amphtml”> og herfra henvises der så tilbage. Derudover skal hele HTML strukturen ændres. I nedenstående eksempel kan du se, hvordan det store topbillede bliver indlæst i henholdsvis den traditionelle udgave og i AMP udgaven.

Det kan virke paradoksalt, at der i AMP-versionen er brug for mere HTML end der er i standardvisningen. En del af grunden til dette er, at AMP-billedet først bliver indlæst, når det skal vises på brugerens skærm i stedet for at blive loadet på forhånd – netop for at spare på mængden af information og dermed nedbringe loadhastigheden.

Se eventuelt flere eksempler her: https://ampbyexample.com/

Hvorfor AMP?

Solidt bagland

Internetmastodonter som Google, LinkedIn, Twitter m.fl. står bag projektet. Det betyder at AMP givetvis er noget website-ejere skal tage meget seriøst og ikke bare en døgnflue, som er glemt igen om en måned.

Fordel i søgemaskinerne

Da det fortsat er et nyt og relativt uudnyttet initiativ, er der ikke endnu noget statistik, som beviser at websites med AMP får en fordel i søgemaskinerne. Dog er verdens mest benyttede søgemaskine Google en af de helt store fortalere for initiativet og det ville derfor være nærliggende, at Google på et eller andet tidspunkt vælger at give en lille godbid til de websites, som benytter AMP.

Hurtigere sider – øget brugeroplevelse

Siden 2014 har der generelt set været flere som har benyttet internettet fra deres mobil end deres computer. Dette mønster er også noget, der gør sig gældende hos størstedelen af vores kunder, hvor mobiltelefoner er den foretrukne enhed for størstedelen af deres besøgende. Derfor er det vigtigt hele tiden at være bevidst om, hvordan man gør brugeroplevelsen så positiv som overhovedet muligt for disse besøgende. En af de absolut vigtigste faktorer her er hastighed og forbedret hastighed er som tidligere nævnt hovedmålet med AMP.

Hvad gør AMP svært?

Teknisk opsætning

At opsætte AMP er ikke noget som bare lige gøres på 5 minutter. Der findes en lang række krav som et website skal overholde for at kunne klassificeres som AMP og her er Google meget strikse: Er der en regel, som ikke bliver overholdt, så inkluderer Google ikke siden i deres søgeindeks.
Derfor er AMP ikke nødvendigvis det første website-ejere skal give sig i kast med. Her er det bedre først at sikre, at ens website fungerer optimalt på både desktop og mobil, at det er tilfredsstillende søgemaskineoptimeret og lignende.

(Indtil videre) kun relevant for nyhedssider

I skrivende stund anbefales det kun at implementere AMP på hjemmesiders blogindlæg, nyheder og lignende. På grund af de forholdsvis strenge krav er der mange elementer, som ikke vil kunne præsenteres optimalt i AMP og derfor er det kun relevant for sider, som typisk har indhold, der begrænser sig til tekst og billeder.
Derfor er AMP nok ikke det naturlige valg for mindre websites, som ikke har en blog- eller nyhedsfunktion – i hvert fald ikke endnu.

Vil du vide endnu mere?

Hvis du ligesom os synes at AMP lyder interessant, så tag endelig fat i os og hør om det er relevant for dig at implementere AMP på dit website.

Se eventuelt også disse sider som beskriver initiativet yderligere: