Skrevet af den

5 spørgsmål til din kommende SEO-leverandør

SEO Spørgsmål

Overvejer I at hyre en ekstern SEO-konsulent, et nyt webbureau eller måske ansætte en SEO-medarbejder til online teamet, så husk at stille disse 5 spørgsmål.

1. Hvordan vil du skaffe mere trafik?

Dette spørgsmål vil give en god idé om leverandørens approach og kompetencer.

Hvad mener leverandøren i det hele taget, når der tales om SEO? Tænkes det i en større sammenhæng med sociale medier, content marketing, nyhedsbreve, branchen og konkurrenterne – eller handler det udelukkende om link building? Hvordan vægter leverandøren de forskellige områder i forhold til hinanden.

Det er ikke et simpelt spørgsmål.

2. Hvis en given side skal opnå bedre placering i Google, hvordan griber du det så an?

Vi vil gerne vide lidt om leverandørens metoder. Fra analyse til eksekvering og afrapportering.

Det kan være en snak der omhandler brugen af nøgleord, pagespeed, billeder, linkprofil, placering i websitets struktur, websitet generelt, on-site SEO, off-site SEO, teknisk SEO, organisk SEO, PPC, søgemaskinernes retningslinjer, lokal SEO og meget, meget andet.

Det meget vigtigt at vide, hvordan leverandøren forholder sig til white / grey / black hat SEO – om man spiller efter reglerne eller ej.

Gennem vores kunder hører vi ofte om tilbud fra SEO-leverandører, der næsten garanterer gode resultater på metoder, der rent faktisk er risikable. Og så nævner de ikke noget om, at kunden løber en risiko.

Vi vil også gerne have en indikation af, at leverandøren er struktureret.

Hvis en webside skal optimeres, så bør man notere, hvornår man gør hvad. Efterfølgende bør siden monitoreres på baggrund af de relevante nøgleord for at se, om det har en effekt.

Slutteligt bør leverandøren informere kunden om alt det, der foretages på sitet og samle op på resultaterne, f.eks. i en månedlig rapport.

Det kunne lede frem til næste spørgsmål:

3. Hvilke værktøjer bruger du?

Der findes et hav af SEO-værktøjer. Hundredevis. De mest kendte er Moz, SEMrush, Ahrefs, Majestic, WooRank, SearchMetrics

Derudover stiller Google en masse fine værktøjer til rådighed, som alle der arbejder med indhold bør kende til. Google Keyword Planner, Google Search Console, Google Trends, PageSpeed Insights, Google Analytics og mere almindelige søgninger.

Det lyder banalt, men folk der arbejder med SEO bruger Google rigtig meget.

Leverandøren bør have et godt kendskab til de værktøjer, han benytter. De er bl.a. gavnlige, når man skal overvåge udviklingen i branchen, udvalgte nøgleord og rangeringer.

4. Hvordan holder du dig opdateret?

Hvis man ikke holder sig opdateret, så sakker man bagud. SEO er – ligesom søgemaskinernes algoritmer – i konstant bevægelse. Forældet viden kan resultere i risikable eller forfejlede metoder.

Din leverandør bør have viden og kendskab til andet end bare SEO. UX, content marketing, sociale medier, analytics og teknologien bag et website er i dag tæt forbundet med SEO.

Det er også vigtigt, at leverandøren oprigtigt interesserer sig for området og følger med udviklingen. Måske skriver de endda en blog om emnet og har et stort følgerskab på de sociale medier.

5. Hvilke resultater har du tidligere opnået?

Leverandøren bør have en række succeshistorier i baghånden, som han kan fortælle lidt om.

Det er ikke sikkert han vil offentliggøre kundernes navne, men på baggrund af et par succeshistorier, bør du kunne vurdere, om leverandøren har erfaring inden for feltet – og om der bliver holdt godt styr på, hvad der virker.