Fra idé til app: Sådan er processen
Én af vores vigtigste opgaver er at styre en proces, som det er effektivt og sjovt at være en del af.
Datoer for møder og delvise deadlines bestemmes så vidt muligt fra start af, så alle involverede ikke er i tvivl om, hvornår hvad skal ske – og hvornår.
Lidt forsimplet skal vi igennem følgende faser:
1. Møde og evt. workshop(s)
Vi skal selvfølgelig mødes og drøfte jeres idé og behov. Det er her, vi skærer ind til benet og beslutter, hvad første udgave af app’en skal indeholde: Hvilke features er must-haves og afgørende for applikationens succes, og hvilke kan vi eventuelt skubbe til en senere fase.
Afhængig af kompleksitet er det meget ofte til stor værdi for projektet og det endelige produkt, at vi mødes til en eller flere workshops, som vi faciliterer.
2. Skitsering
Med afsæt i de indledende møder, udarbejder vi en række skitser opsat i klikbare prototyper, som vi efterfølgende mødes om igen. Det er ikke unormalt, at vi afholder en workshop, hvor vi medbringer skitse-prototyper, som vi i fællesskab diskuterer.
Skitser er en enormt effektiv måde hurtig at blive konkret, uden det går særligt hårdt ud over budgettet. Det er allerede her, at app’ens sammensætning og struktur – blueprintet om man vil – gennemtænkes.
Vi tegner skitser i stort set alle projekter – interne som eksterne, web-projekter som app-projekter.
Fase 1+2 kalder vi også for konceptfasen. Læs meget mere om selve konceptfasen her.
3. App design
Designet er afgørende for app’ens succes. Det er det første, som slutbrugerne forholder sig til. Designet skal være perfekt – og det bliver det.
På baggrund af prototyper og vores indledende drøftelser, udarbejder vi et delvist (eller komplet) app design. Det er her, kreativiteten kommer i spil og magien opstår.
4. Udvikling
Den største fase i projektet er udviklingsfasen. Her udvikles GUI’en (den grafiske brugerflade) og modellen (som indeholder logikken). Der pustes liv i designet, som udvides med funktionalitet og effekter. Vi mødes meget gerne undervejs, så alle er med på fremdriften og vi i fællesskab kan beslutte og prioritere løbende.
5. Test og tilretning
Udvikling af apps er avanceret og det er selvfølgelig nødvendigt med grundige tests af såvel funktionalitet som det visuelle.
Udover de tests, som vi foretager under og efter udvikling, får kunden mulighed for at gennemteste betaversioner af app’en på sin egen smartphone.
Vi fortsætter med at teste og fejlrette indtil både vi og kunden har godkendt hele applikationen.
6. Godkendelse hos Google Play / Apple App Store
Når app’en er gennemtestet og 100% færdigpoleret, sender vi den til udgivelse.
Google er som regel ret hurtige til at godkende applikationen, Apple tager nogle dage om det. Her kan det ske, at Apple beder os om at rette et par ting, før applikationen udgives.
7. Klar til download
Så snart Google og Apple har godkendt applikationen, kan den downloades fra de to butikker – Apple app store og Google Play. Et skønt øjeblik, som altid fortjener fejring.
8. Evt. promovering
Som så mange andre produkter, så skal man gøre sine (potentielle) brugere og købere opmærksomme på, at der nu findes en app, de ikke kan undvære.
Her vil vi meget gerne rådgive om, hvilke muligheder der er. Vi har erfaring i at promovere apps gennem Facebook, websites, andre apps, videoer til medarbejdere, pressemeddelelser og meget andet.